Navegando por Autor "MARTINI, Maria da Graça Pedrazzi"
Agora exibindo 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA criança interior e o casamento: reflexões a partir do curso Cuidando do Cuidador(2020) MARTINI, Maria da Graça PedrazziO objetivo desse estudo de caso, foi compreender o efeito da descoberta da criança interior no relacionamento conjugal dos participantes do Curso: TRA: Capacitação em Técnicas de Resgate da Autoestima -Cuidando do Cuidador. Trata-se de um estudo de caso de um casal avaliado por meio de entrevista, realizada após a vivência do resgate da criança interior no início do curso, gravações das partilhas das vivências e o registro de observações no caderno de notas da pesquisadora. Para analisar as opiniões coletadas, utilizou-se como metodologia a análise do discurso. Os resultados apontaram, uma maior consciência da interferência da criança interior no relacionamento conjugal e a necessidade de estar mais atento diante de suas manifestações para evitar futuros conflitos. Portanto, o curso Cuidando do Cuidador ofereceu um espaço de aprendizagem do acolhimento da criança interior e de autocuidado, bem como uma forma de aprender a cuidar do outro.
- ItemAfinal, o que é mote, professora?(2012) MARTINI, Maria da Graça PedrazziThis paper was born from a question, by some female student, in the Londrina/PR Integrative Community Therapy’s (TCI) Formative Pole, class 2005: “so, teacher, what is a mote?” Since then the TCI work allows us to build and amplify collectively the answer to this question, that returns with new protagonists. This way we augment concepts and get better at building motes. Working with TCI one wants to support and set free processes of thinking in the community, through steps. We’ll cite every one of them and will linger a bit more at the importance of motes. The symbolic motes showed in this paper were elaborated from the themes the community brought us out. The goals are: present the TCI; answer to the student’s question; deepen the concept of mote and highlight its importance in the step of problematization. The motes were taken out from Londrina’s Autarchy of Health, from community therapists jottings that were brought in to the monthly intervision since 2003, and from the group field supervisions. The 175 most used motes in 2003-2011 were identified. This sythesis easied the therapists-to-be’ comprehension of what is to build a mote, as well as augmented the possibilities of the communal reflexive thinking turned to the manifold themes which rise up spontaneously in TCI circles.
- ItemAfinal, o que é mote, professora?(2012) MARTINI, Maria da Graça PedrazziO presente trabalho nasceu da pergunta de uma aluna do Polo Formador em Terapia Comunitária Integrativa de Londrina, turma 2005: “afinal, o que é mote professora?” Desde então o trabalho com a prática da Terapia Comunitária Integrativa – TCI, vem nos proporcionado construir e ampliar coletivamente a resposta a esta questão que retorna com novos protagonistas.
- ItemReflexões sobre a prática da terapia comunitária integrativa no contexto dos CAPS(2013) MARTINI, Maria da Graça PedrazziThis paper describes the Integrative Community Therapy (TCI) circles’ practices in Londrina/PR’s CAPSs, happening weekly since 2002. In there people all over the town participate. In CAPS-III there are patients and parents under intensive, demi-intensive and non-intensive care, people who wait for the scheduling of the consultation for mental health issues. The goals are: report the TCI experience in the CAPSs under the view of the intervisor, as where the circles happen, as in the monthly meetings, as well as present the more frequent themes and testimonials between 2010 and 2011. We’ll show data from jottings in the field supervision journal, from the registry cards in TCI circles, from annual reports and from the spontaneously-answered survey given to people related to TCI in the CAPSs. TCI us used on mental health as a psycho-social intervention tool. In addition to be a place for support, listening and bonding, it strengthens the Damage Reduction strategies and generates some articulatory action in the services network to speed things up. The TCI circles are an important strategy to work on the individual level as well as family, professional, communal, cultural and political level. Its constant practice leads to damage reduction, in addition to a considerable strengthening of the preventive actions, resulting in healthier interpersonal and communal bonds.
- ItemReflexões sobre a prática da terapia comunitária integrativa no contexto dos CAPS(2013) MARTINI, Maria da Graça PedrazziEste trabalho descreve a prática das rodas de TCI nos CAPSs de Londrina, Pr. Elas acontecem semanalmente desde 2002. No CAPS-ad participam usuários advindos de todos os bairros da cidade. No CAPS III são usuários e familiares do cuidado intensivo, semi-intensivo e não intensivo, pessoas que aguardam o horário da consulta no pronto atendimento e ambulatório de saúde mental que atende Londrina e região.