Navegando por Autor "LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemConexão entre competência em informação e as disciplinas fontes de informação e serviço de referência: um mapa conceitual(2018) CORREA, Elisa Cristina Delfini; LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira; MULLER, Viviane FormighieriAnalysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources and Reference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and the chosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for the search, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developed from bibliographical and documentary research.
- ItemDinâmicas da produção científica brasileira em revistas da área de Comunicação na Web of Science(2021-08-22) LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira; AGUADO-GUADALUPE, Guadalupe; HERRERO-CURIEL, EvaIntrodução: Tendo em consideração que a atividade de investigação em Comunicação cresceu fortemente nos últimos anos, como indicado por estudos anteriores, o presente trabalho visa estabelecer uma pesquisa em termos de produção científica nessa área. Objetivos: Esse artigo analisa a produção científica na área da Comunicação, entre 2007 e 2017, em revistas indexadas no primeiro quartil (Q1) e no segundo quartil (Q2) da base de dados Web of Science, pertencentes a autores com afiliação em instituições brasileiras. Metodologia: Foram identificadas as revistas de comunicação no InCities (JCR) pertencentes aos dois primeiros quartis, em seguida foi realizada uma busca por título de periódico na WoS e posteriormente o tratamento e normalização dos dados obtidos. Resultados: Observa-se um crescimento na produção científica em Comunicação, na projeção internacional, alimentando uma tradição em coautoria com redes internacionais. No período de 2014 a 2017, tenderam a publicar principalmente em inglês, frente às colaborações usuais que vinham mantendo com países de língua espanhola até 2014. Conclusão: Conclui-se, entre outras coisas, que o sistema de avaliação da Capes, quadrienal, pode ter influenciado a produção científica em Comunicação no intervalo estudado.
- ItemO papel educativo das bibliotecas universitárias: mapeamento de dificuldades e interesses de discentes da graduação e pós-graduação na realização de trabalhos acadêmicos.(2020) GULKA, Juliana Aparecida; LUCAS, Elaine Rosangela de OliveiraThe present study aimed to present the difficulties of undergraduate and graduate students in carrying out academic work, as well as to reflect on the educational role of university libraries. This is a qualitative and quantitative research, which was developed through bibliographic research and survey. A questionnaire with open and closed questions was used, which was applied in August 2018 to the participants of the group "Bolsistas CAPES" existing in the social media Facebook. The survey was attended by 85 respondents. The main mapped difficulties are related to aspects such as definition of theme and elaboration of the research problem, as well as bibliographic survey, scientific writing and personal aspects, which include items such as focus, motivation, physical and mental disposition, among others. Education and information are understood as inseparable, so that university libraries can play an educational and teaching-learning role in this context, supporting the mission of universities in teaching, research and extension.