Navegando por Autor "KLÜBER, Tiago Emanuel"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemComunidade escolar e modelagem matemática na educação matemática: uma reflexão(2018) BELLEI, Patrick Bellei; KLÜBER, Tiago EmanuelThe documents that guide the teaching process of State Education present the necessary methodological references for the articulation of structuring content of mathematics. Among them is the mathematical modeling. Researches involving this trend point out some obstacles involved in the development. However, issues facing the school community external and internal as parents, teachers from other areas and school management, are only tangencial and even secondary regarding other aspects, such as, the curriculum. This article was developed based on a meta-analysis by collecting papers and books that deal with the mathematical modeling, without losing sight in the involvement of the school community with the teaching and school management. We carried out a discussion about the development of the mathematical modeling for the mathematics education and its relations with the school community which brings the question: which influences does the school community present to the development of activities of Mathematical Modeling for the Mathematics Education? The discussion points to the approximation of other actors in school community, in order to have a better understanding of the use and routing of Mathematical Modeling, so that this trend may be implemented with better results in schools. It is highlighted the importance of the presence and the construction of democratic management to ensure that the functioning of the educational institution is known and appreciated by all, aiming mainly that Mathematical Modeling is known by all the actors involved in the process of teaching.
- ItemPráticas de estágio supervisionado na licenciatura em matemática no estado do paraná(2022) PEREIRA, Emanueli; KLÜBER, Tiago EmanuelO presente artigo propõe trazer à compreensão as práticas de Estágio Supervisionado que são desenvolvidas na Licenciatura em Matemática. Especial atenção é dedicada aos papéis dos sujeitos envolvidos, suas ações individuais e o enfoque dado a eles. Para isso, analisamos os relatórios constantes nos anais do Fórum Estadual das Licenciaturas em Matemática do Estado do Paraná –FELIMAT, das edições de 2011 a 2019, em um movimento fenomenológico de pesquisa, a partir das seguintes interrogações: que práticas deEstágio Supervisionado são desenvolvidas e relatadas nos textos publicados no FELIMAT?O que isso revela? Qual o enfoque dado ao sujeito de estágio? Quais são as ações desenvolvidas pelos sujeitos? Na análise,revelou-se que o Estágio Supervisionado fica centrado na ação do estagiário e do professor supervisor da universidade, não sendo posta em destaque a ação do professor regente da escola. Salienta-se a necessidade de enfatizar o papel do professor regente, de modo a reavivar a plena articulação entre todos os sujeitos envolvidos no Estágio Supervisionado.