Navegando por Autor "COUTINHO, Luciana Gageiro"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAgravamento das vulnerabilidades infanto-juvenis: uma análise sociopolítica do sofrimento psíquico durante a pandemia de COVID-19(2021) COUTINHO, Luciana Gageiro; SAGESE, Edson Guimarães; CABRAL, Ivone EvangelistaAnálise teórico-reflexiva sobre vulnerabilidades e sofrimento psíquico na infância e adolescência agravados com a pandemia da COVID-19 e ancorada nos pressupostos da saúde coletiva e Psicanálise. O afastamento da escola e a redução do atendimento presencial nas unidades de saúde aumentaram o tempo de convivência intrafamiliar. Paradoxalmente, observa-se um aumento nas vulnerabilidades de crianças e adolescentes, na violência com mortes prematuras e nos índices de sofrimento psíquico. Por meio da noção de desamparo, sugere-se uma possível articulação entre a vulnerabilidade social e a vulnerabilidade psíquica de crianças e de adolescentes. As situações envolvendo o desaparecimento de três meninos de Belford Roxo, Brasil, e a morte do menino Henry Borel são ilustrativas da ausência da proteção dos direitos fundamentais à vida e à dignidade da criança. São reportados também casos de adolescentes vulneráveis à violência autoinfligida que demandam a continuidade do atendimento ambulatorial para assegurar alguma proteção e um lugar de escuta.
- ItemMal-estar na escola: o discurso dos professores diante dos imperativos educativos contemporâneos(2019) COUTINHO, Luciana GageiroThis article comes from a research in psychoanalysis and education carried out at the Child and Youth Outpatient Clinic of the Institute of Psychiatry of the Federal University of Rio de Janeiro (IPUB-UFRJ), through a partnership between the Faculty of Education of UFRJ and the Faculty of Education of UFF. Starts from the observation that the social conditions that underpin the educational bond and the transmission have undergone great transformations in the last decades. It draws a reflection around the contemporary scenario especially in light of the work on teacher malaise in psychoanalysis and education in the Brazilian context. It aims to map malaise in the schooling of children and adolescents, more specifically from the discourse of educators. It finds in the ideal of student and the ideal of education important aspects for the analysis of the malaise.
- ItemO que as ocupações nos ensinam sobre a adolescência, o laço social e a educação?(2017) COUTINHO, Luciana Gageiro; ANDRADE, Claudia Braga deThis article seeks to reflect on the movement of the occupations of the schools emphasizing the innovation that this experience brings to rethink the schooling of young people, especially in the bonds that can be established between the young people and the school. From the theoretical contributions of psychoanalysis to malaise in culture and ways of dealing with it, we articulate the notion of social bond with occupations, favoring two fundamental axes of analysis: 1) how these new bonds internal and external social contributions contribute to the support of a new school ideal; 2) so this new social configuration present in the context of occupations allows us to think about the relation between transmission of knowledge and desire to know in the school space. Finally, we emphasize that the occupations inaugurate a way of making tie in the school through a new discursive position in which the students can be present as desiring subjects that claim and recreate the school.