Navegando por Autor "CARBO, Leandro"
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- ItemEnfoque CTS e a atuação de professores de ciências(2019) ANJOS, Mirian Silva dos; CARBO, LeandroGiven the importance of the interrelationships amongScience, Technology and Society (STS), this study aims at understanding how the pedagogical practice of elementary school Scienceteachers takes place, based on the STSapproach. Considering this objective, the following research question was established: taking into account the STS interrelations, how isthe pedagogical practice of Scienceteachers in the final years of elementary school car-ried out? Six teachers were selected to participate in the research, who met certain criteria. No teachers were selected from schoolsthat did not offer Elementary School II, were lo-cated in the rural area (which would make access difficult, because offinancial reasons) or were anAdult EducationCenter(“Centro de Educação de Jovens e Adultos” (Ceja)). Regard-ing the approach to the problem, this is a fieldresearch, of a qualitative and descriptivenature. The hypothetical-deductive approach method and the typological procedure were used. Observations were made in the classroom, with the help of a field diary for taking the appropriate notes. The analysis of the pedagogical practices, based on the Discursive Tex-tual Analysis model, was performed only with two of the six participating teachers, in order to avoidpossible repetitions in the interpretations and / or discussions of the observed clas-ses, considering that all the verified pedagogical practices presented approximations or dis-tances from the STS approach. The results show that the application ofSTS approach in the school curricula is still ineffective. Understanding theimportance of theinitial training in this process, specifically in the area of Science,the higher education institutions can be pointed out as responsible for the insertion of issues related to Science, Technology and Society in the initial education curricula.Such institutions should offer and stimulate condi-tions for teachers to pursue a continuing education.
- ItemOs espaços de atuação profissional do licenciado em ciências da natureza no Brasil: um delineamento a partir da compreensão dos sistemas estaduais de ensino(2021) SILVA, Jéferson Pereira da; NERIS, Natália Silva; VILELA, Marcos Vinícius Ferreira; CARBO, LeandroEste texto discute os espaços de atuação profissional dos licenciados em Ciências Naturais/da Natureza nos sistemas estaduais de ensino do Brasil. O trabalho teve como objetivo conhecer e compreender como os sistemas estaduais de ensino, por meio de seus entendimentos legais, reconhecem e definem os espaços de atuação profissional dos licenciados em Ciências Naturais/ da Natureza. Foi realizada uma pesquisa documental, em que foram identificadas as manifestações de sete conselhos estaduais, por meio de resoluções, pareceres e outros documentos. A partir dos documentos analisados, foi possível perceber que aqueles conselhos que se pronunciaram sobre o tema estabelecem um rol de várias formações, que, segundo esses órgãos, formam profissionais aptos a lecionar a disciplina de Ciências nos anos finais do ensino fundamental. Apesar da licenciatura em Ciências Naturais/da Natureza figurar entre essas formações, parece haver uma predileção dos sistemas de ensino por cursos de licenciatura que formam para campos disciplinares específicos. Nessa perspectiva, eles buscam atender às suas necessidades de gestão, em detrimento das necessidades formativas da disciplina de Ciências. Por conseguinte, a prioridade dada pelos sistemas de ensino às suas demandas operacionais e o aparente desconhecimento destes sobre as licenciaturas em Ciências Naturais/da Natureza fazem com que os profissionais egressos desses cursos tenham dificuldades para ter o seu espaço profissional reconhecido nesses sistemas de ensino.