Navegando por Autor "CAMARGO, Sérgio"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA epistemologia de Ludwik Fleck: análise das produções do encontro nacional de pesquisa em educação em ciências entre os anos 1997 e 2015(2018) CHICÓRA, Tatiele; AIRES, Joanez Aparecida; CAMARGO, SérgioThe present work has a strongly metalinguistic orientation. It investigates the presence of the epistemology of Ludwik Fleck as a theoretical reference for discussions regarding Education in Sciences and in academic productions of the area, considering that such epistemology can bring significant contributions to the teaching of sciences, since it presents an understanding about the construction of science that contrasts with the empiricist understanding, still so present in this teaching. In this sense, a bibliographical research was carried out based on the minutes of the National Meeting of Research in Education in Sciences (ENPEC) published in the period from 1997 to 2015. For the organization of the works found, we used as methodology the discursive textual analysis (ATD) that allowed us to perform the description of the Fleckian categories found in the works. The analysis of this material showed that there is convergence among the authors about the reasons why the use of this theoretical reference is relevant in discussions about the construction of scientific knowledge for Science Education. The results show that the use of the categories of Fleck (2010) is quite present in the area, however, in most of the works analyzed, are only partially covered.
- ItemA mobilização de saberes a partir do uso de diferentes materiais didáticos no contexto do PIBID(2018) COSTA, Franciellen Rodrigues da Silva; CAMARGO, Sérgio; Silva, Camila Silveira daThe present article is part of a dissertation which objective was to investigate what possible contributions are perceived by the future Chemistry Professors about a study directed with different didactic materials within the scope of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID).The research was carried out in 2014, where the activities carried out by the scholarship holders in the internal meetings and activities in the schools partnered with the project were monitored, using a variety of materials with didactic potential for Teaching Chemistry. The research was characterized as qualitative and its data collection involved the transcription of the audios of the interviews with eight subjects of the group. The informations were analyzed based on the Content Analysis Methodology, making it possible to identify contributions in the formative process of the future teachers, based on the use of different didactic materials. The results pointed to the mobilization of knowledge, which includes knowing how to prepare and direct activities insofar as the knowledge of the diversity of resources and theoretical basis corroborates the insertion of materials into teaching practices. Another knowledge evidenced in the research is the know how to select the teaching materials, where the teacher needs to be aware of the criteria and recommendations to insert the materials into a planning consistent with the teaching objectives.
- ItemFormação continuada de professores de matemática para uso de tecnologias digitais: uma análise a partir de um curso de extensão sobre o software scratch(2021) ROCHA, lavia Sucheck Mateus da ROCHA; ZIMER, Tânia Teresinha Bruns; CAMARGO, Sérgio; MOTTA, Marcelo SouzaAs tecnologias digitais podem representar novas possibilidades metodológicas para os processos de ensino e aprendizagem de Matemática, principalmente quando os docentes envolvidos com o uso de tais recursos conhecemsuas potencialidades e funcionalidades. Com o objetivo de analisar as possíveis contribuições de um curso de formação continuada para professores de Matemática sobre o software Scratch, realizou-se uma investigação qualitativa do tipo estudo de caso, pautada no seguinte problema:quais as possíveis contribuições de um curso de formação de professores sobre o software Scratch na atuação profissional dos participantes?A partir da observação de um curso de extensão desenvolvido em um Grupo de Pesquisas sobre Tecnologias na Educação Matemática, que teve 14 participantes, efetuou-se o registro dos dados de cada encontro do curso, bem como da participação dos cursistas. Um ano após a conclusão do curso, os participantes foram entrevistados para verificar como estava a prática profissional atual, buscando-se indícios das contribuições do curso. Para analisar os dados, utilizou-se o método deanálise de conteúdo. Foi possível identificar que o curso, mais do que contribuir para que os participantes conhecessem um recurso diferenciado para a sala de aula, possibilitou que os professores se tornassem mais autônomos na busca de tecnologias digitais que contribuíssem com o aprimoramento da aprendizagem de seus alunos.O aprendizado coletivo, vivenciado em um grupo de pesquisa, possibilitou que esses professores permanecessem em formação e compartilhamento de conhecimentos.