Navegando por Autor "AZEVEDO, Mário Luiz Neves de"
Agora exibindo 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA integração dos sistemas de educação superior na Europa: de Roma a Bolonha ou da integração econômica à integração acadêmica(2007) AZEVEDO, Mário Luiz Neves deThis paper analysis the integration process of higher education system in Europe, region that, since the end of Second World War is trying to eliminate the borders in all scopes. The Process has been named as Bologna's Process, to homage the older Europe'
- ItemFies e Prouni na expansão da educação superior brasileira: políticas de democratização do acesso e/ou de promoção do setor privado-mercantil?(2020) MIRANDA, Paula Roberta; AZEVEDO, Mário Luiz Neves deThis article aims to analyze the higher education expansion public policies in Brazil, in the period from 1990 to 2015, through Fies and Prouni (2003-2015), and its relationship with the private sector in the formation of a lucrative educational market in order to identify the implications of these programs in the process of democratization of higher education. The analyzes showed the prevalence of the private sector in the offer of higher education in relation to the public sector. In the three programs analyzed, the expansion, occurred in the period from 1990 to 2015, contributed to the process of democratization of higher education, but it occurred through the private offer. This leads the conclusion that the current overview of higher education can be typified as expansion of commodification or its financialization, and the education, a social right, becomes a commodity.
- ItemRelações Sul-Sul em Educação: o programa ¡Yo, Sí Puedo! e a cooperação em educação do BRICS em foco(2019) MUHR, Thomas; AZEVEDO, Mário Luiz Neves deEste artigo adota uma abordagem histórica e global a respeito da cooperação Sul-Sul em educação e desenvolvimento, um tema ainda pouco investigado pela academia. A primeira seção discute os conceitos de “Sul”, “Sul Global” e “Cooperação Sul-Sul”, contraposta às práticas de “colaboração triangular” e “transferência de melhores práticas”. Com base nisso, uma revisão da literatura sobre cooperação em educação Sul-Sul distingue uma abordagem dominante incorporada nas teorias liberais e (neo)realistas de relações internacionais de uma abordagem de teoria crítica associada ao pensamento de contra-dependência. Enquadrado por essas discussões, este artigo apresenta dois estudos de caso das relações contemporâneas globais de educação Sul-Sul: o ¡Yo, Sí Puedo! - uma campanha de alfabetização global promovida pelos governos de Cuba e Venezuela - e a agenda comum de cooperação da educação do BRICS. Embora não se possa concluir inequivocamente que a cooperação educacional Sul-Sul produza uma contra-estrutura para a governança global neoliberal da educação, o artigo mostra igualmente que os princípios Sul-Sul de solidariedade, benefícios mútuos e autoconfiança são muito praticados entre os países parceiros do Sul. Por fim, são apresentadas propostas de pesquisas futuras nesse campo
- ItemTransnacionalização e mercadorização da educação superior: examinando alguns efeitos colaterais do capitalismo acadêmico (sem riscos) no Brasil – A expansão privado-mercantil(2015) AZEVEDO, Mário Luiz Neves deThis article aims to analyze the process of commodification of higher education in Brazil, with a special focus on transnationalization and for-profit providers. Based on an approach of critical theory, as developed by Susan Robertson, Roger Dale, Immanuel Wallerstein, Sheila Slaughter, Larry Leslie and Pierre Bourdieu, presents the argument that the commodification of higher education was unlocked from the enactment of LDB 9394 (Law of Directives and Bases of National Education), in 1996, and catalyzed by federal programs such as PROUNI (University for all Program) and FIES (Higher Education scholarship fund), generating a kind of "academic capitalism without risk" in Brazil.