Reforma do Ensino Médio, BNCC, BNC-Formação e as alterações promovidas na formação e no trabalho docente
Carregando...
Tipo
Artigos
Classficação
Nível teórico
Data
2024
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
Título do Períodico
Horizontes
ISSN
2317-109X
Página(s)/e-location
e023130
Idioma(s)
pt
Fonte
Itatiba
42
1
42
1
Fonte
Coleções
Resumo
O texto objetiva refletir acerca das alterações curriculares promovidas pela reforma do Ensino Médio, implementação da BNCC e da BNC-Formação e suas repercussões na formação no trabalho docente. Para tanto se questiona: quais são as alterações promovidas pela reforma do Ensino Médio, implementação da BNCC e BNC-Formação na formação e no trabalho docente? Desenvolvido com base em pesquisa bibliográfica e documental, indica como resultados que a BNCC é uma normativa central e articuladora da formação. Como conclusão, destaca o alinhamento da formação ao mercado, reiterando características formativas como flexibilidade, empreendedorismo, proatividade e pragmatismo.
The text addresses the curricular changes promoted by the High School reform, implementation of the BNCC and BNC-Formation, as well as teaching work. The objective is to reflect on the changes promoted in training and teaching work by the reform of Secondary Education, BNCC and BNC-Formation. Question: What are the changes promoted by the High School reform, implementation of the BNCC and BNC-Formation in training and teaching work? Based on bibliographical and documentary research, the results indicate that the BNCC is a central normative and articulator of training. In conclusion, it highlights the alignment of formation with the market, reiterating formation characteristics such as flexibility, entrepreneurship, proactivity and pragmatism.
The text addresses the curricular changes promoted by the High School reform, implementation of the BNCC and BNC-Formation, as well as teaching work. The objective is to reflect on the changes promoted in training and teaching work by the reform of Secondary Education, BNCC and BNC-Formation. Question: What are the changes promoted by the High School reform, implementation of the BNCC and BNC-Formation in training and teaching work? Based on bibliographical and documentary research, the results indicate that the BNCC is a central normative and articulator of training. In conclusion, it highlights the alignment of formation with the market, reiterating formation characteristics such as flexibility, entrepreneurship, proactivity and pragmatism.
Descrição
Palavras-chave
Ensino médio, BNCC, BNC-Formação, Trabalho docente, High School, BNCC, BNC-Formation, Teaching work
Citação
SANTOS. Ingrid David dos; CZERNISZ, Eliane Cleide da Silva; SANTOS, Silvia Alves dos. Reforma do Ensino Médio, BNCC, BNC-Formação e as alterações promovidas na formação e no trabalho docente. Horizontes, p. e023130. 2024. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1875. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1875. Acesso em: 2025-06-24