Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8817
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: ALMEIDA, Grasiany Sousa de
SOUSA, Leandro Araujo de
RIBEIRO, Sílvia Maria de Oliveira
SILVA, Solonildo Almeida da
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0003-2725-5161
http://orcid.org/0000-0002-0482-2699
http://orcid.org/0000-0003-0935-0309
http://orcid.org/0000-0001-5932-1106
Title: Educação profissional faz diferença na formação docente? Análise do desempenho de estudantes de pedagogia no Enade
metadata.dc.terms.title: Meta: Avaliação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
14
45
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 876-890
Issue Date: 2022
ISSN: 2175-2753
metadata.dc.language: pt
Abstract: A Educação Profissional e Tecnológica busca conciliar-formação de nível médio ao mundo do trabalho, sendo, portanto, considerada uma modalidade de ensino importante na formação do jovem brasileiro. O objetivo desta pesquisa foi comparar o desempenho de estudantes de Pedagogia oriundos da Educação Profissional e Tecnológica de Nível Médio com estudantes de outras modalidades de ensino. Para tanto, foram utilizados os dados de 103.561 estudantes brasileiros de Pedagogia que realizaram o Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Nesta comparação utilizou-se um teste de Análise de Variância de uma via. Os resultados apontam para uma diferença estatisticamente significativa em favor do melhor desempenho dos estudantes de Pedagogia que concluíram o Ensino Médio na modalidade de ensino técnico e profissionalizante. Implicações desses resultados são apresentadas nos itens finais Discussões e Conclusões.

The Career and Technical Education has the objective of relating the High School with the job field. Therefore, this kind of education is considered important to Brazilian teenagers’ education. The aim of this study was to compare the performance of students coming from career and technical high school with those who concluded in non-career and technical high school. It was used data base of 103,561 Brazilian pedagogy students who took the National Exam of Student Performance,-Brazilian exam to evaluate undergraduate students.-one-way analysis of variance to compare the groups was used. As result, we found that there are statistically significant differences among the groups and the students who studied in Career and Technical Education High School had better performance in the exam than other students. Implications of that result were discussed in the Discussion and Conclusions sections.

La Educación Profesional y Tecnológica busca conciliar la educación secundaria con el mundo del trabajo. Por lo tanto, se considera una importante modalidad de enseñanza en la formación de jóvenes brasileños. El objetivo de esta investigación fue comparar el desempeño de los estudiantes de Pedagogía provenientes de la Enseñanza Media Profesional y Tecnológica con estudiantes de otras modalidades de enseñanza. Para ello se utilizaron datos de 103.561 estudiantes brasileños de Pedagogía que realizaron el Examen Nacional de Desempeño Estudiantil. En esta comparación, se utilizó una prueba de análisis de varianza de una vía. Los resultados apuntan-una diferencia estadística-favor del mejor desempeño de los estudiantes de Pedagogía que terminaron la Enseñanza Media en la modalidad de educación técnica y profesional. Las implicaciones de estos resultados se presentan en los ítems finales Discusiones y Conclusiones.
Keywords: Educação técnica e profissional
Formação de professores
Avaliação educacional
Technical and professional education
Teacher education
Assessment education
Educación técnica y profesional
Formación de profesores
Evaluación educativa
Citation: ALMEIDA, Grasiany Sousa de; SOUSA, Leandro Araujo de; RIBEIRO, Sílvia Maria de Oliveira; SILVA, Solonildo Almeida da. Educação profissional faz diferença na formação docente? Análise do desempenho de estudantes de pedagogia no Enade. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 45, p. 876-890, out/dez. 2022. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3864. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142. Acesso em: 2023-02-07
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3864
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Meta : Avaliação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.