Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8817
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | ALMEIDA, Grasiany Sousa de SOUSA, Leandro Araujo de RIBEIRO, Sílvia Maria de Oliveira SILVA, Solonildo Almeida da |
metadata.dc.creator.orcid: | http://orcid.org/0000-0003-2725-5161 http://orcid.org/0000-0002-0482-2699 http://orcid.org/0000-0003-0935-0309 http://orcid.org/0000-0001-5932-1106 |
Title: | Educação profissional faz diferença na formação docente? Análise do desempenho de estudantes de pedagogia no Enade |
metadata.dc.terms.title: | Meta: Avaliação |
metadata.dc.terms.source: | Rio de Janeiro 14 45 out./dez. |
metadata.dc.format.medium: | 876-890 |
Issue Date: | 2022 |
ISSN: | 2175-2753 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | A Educação Profissional e Tecnológica busca conciliar-formação de nível médio ao mundo do trabalho, sendo, portanto, considerada uma modalidade de ensino importante na formação do jovem brasileiro. O objetivo desta pesquisa foi comparar o desempenho de estudantes de Pedagogia oriundos da Educação Profissional e Tecnológica de Nível Médio com estudantes de outras modalidades de ensino. Para tanto, foram utilizados os dados de 103.561 estudantes brasileiros de Pedagogia que realizaram o Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Nesta comparação utilizou-se um teste de Análise de Variância de uma via. Os resultados apontam para uma diferença estatisticamente significativa em favor do melhor desempenho dos estudantes de Pedagogia que concluíram o Ensino Médio na modalidade de ensino técnico e profissionalizante. Implicações desses resultados são apresentadas nos itens finais Discussões e Conclusões. The Career and Technical Education has the objective of relating the High School with the job field. Therefore, this kind of education is considered important to Brazilian teenagers’ education. The aim of this study was to compare the performance of students coming from career and technical high school with those who concluded in non-career and technical high school. It was used data base of 103,561 Brazilian pedagogy students who took the National Exam of Student Performance,-Brazilian exam to evaluate undergraduate students.-one-way analysis of variance to compare the groups was used. As result, we found that there are statistically significant differences among the groups and the students who studied in Career and Technical Education High School had better performance in the exam than other students. Implications of that result were discussed in the Discussion and Conclusions sections. La Educación Profesional y Tecnológica busca conciliar la educación secundaria con el mundo del trabajo. Por lo tanto, se considera una importante modalidad de enseñanza en la formación de jóvenes brasileños. El objetivo de esta investigación fue comparar el desempeño de los estudiantes de Pedagogía provenientes de la Enseñanza Media Profesional y Tecnológica con estudiantes de otras modalidades de enseñanza. Para ello se utilizaron datos de 103.561 estudiantes brasileños de Pedagogía que realizaron el Examen Nacional de Desempeño Estudiantil. En esta comparación, se utilizó una prueba de análisis de varianza de una vía. Los resultados apuntan-una diferencia estadística-favor del mejor desempeño de los estudiantes de Pedagogía que terminaron la Enseñanza Media en la modalidad de educación técnica y profesional. Las implicaciones de estos resultados se presentan en los ítems finales Discusiones y Conclusiones. |
Keywords: | Educação técnica e profissional Formação de professores Avaliação educacional Technical and professional education Teacher education Assessment education Educación técnica y profesional Formación de profesores Evaluación educativa |
Citation: | ALMEIDA, Grasiany Sousa de; SOUSA, Leandro Araujo de; RIBEIRO, Sílvia Maria de Oliveira; SILVA, Solonildo Almeida da. Educação profissional faz diferença na formação docente? Análise do desempenho de estudantes de pedagogia no Enade. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 45, p. 876-890, out/dez. 2022. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3864. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142. Acesso em: 2023-02-07 |
metadata.dc.identifier.doi: | http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3864 |
metadata.dc.identifier.url: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Meta : Avaliação |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.