Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8814
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: STIEG, Ronildo
GARCIMARTÍN, Carla Fernández
SALAMANCA, Esther Magaña
HERNANDO, Lucía Benito
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0001-8698-4087
http://orcid.org/0000-0002-2171-0293
http://orcid.org/0000-0002-1214-7427
http://orcid.org/0000-0002-8246-8170
Title: Evaluación para el aprendizaje en educación física en la enseñanza primaria y secundaria: un análisis comparativo de la producción académica en Latinoamérica y España (2000-2021)
metadata.dc.terms.title: Meta: Avaliação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
14
45
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 798-821
Issue Date: 2022
ISSN: 2175-2753
metadata.dc.language: es
Abstract: A avaliação tem sido comumente estudada para fins educacionais. O presente artigo do tipo estado do conhecimento em revistas analisou-produção científica sobre-avaliação em Educação Física envolvendo o ensino fundamental e médio na Espanha e em países da América Latina. Foi utilizada-metodologia de estudo misto, baseada na análise bibliométrica dos artigos extraídos de: Web of Science, Scopus, Scielo, Dialnet e Google Scholar, utilizando os descritores: avaliação, educação física, educação primária e educação secundária. Foram obtidos 58 artigos publicados entre os anos de 2000 e 2021. Os resultados indicam: (a) maior volume de artigos entre os anos de 2010 e 2019; (b) os periódicos não são específicos de avaliação, mas em grande parte de Educação Física; (c)-maioria dos estudos provem da Espanha, seguido pelo Brasil, Colômbia, Cuba e Chile; (d) o maior volume de artigos são estudos empíricos e assumem o contexto da educação primária. Concluiu-se que-avaliação para-aprendizagem nas aulas de Educação Física nos ensinos fundamental e médio tem recebido pouca atenção nos países latino-americanos, reforçando-urgência de pesquisas que permitam conhecer e compreender as práticas avaliativas desenvolvidas pelos professores nessas etapas de ensino nesses países.

The field of assessment has been commonly studied for educational purposes. The present article of the type state of the question in journals, analysed the scientific production on the assessment in Physical Education involving primary and secondary education in Spain and in Latin American countries. The mixed study methodology was used, based on the bibliometric analysis of the articles extracted from: Web of Science, Scopus, Scielo, Dialnet and Google Scholar, using the descriptors: assessment, physical education, primary education and secondary education. 58 articles published between the years 2000 and 2021 were obtained. The results indicate: (a)-greater volume of articles in the years 2010 and 2019; (b) the journals are not specific to evaluation, but mostly Physical Education; (c) most of the studies come from Spain, followed by Brazil, Colombia, Cuba and Chile; (d) the largest number of articles are empirical studies and assume primary education. It is concluded that the evaluation for learning in Physical Education classes in primary and secondary education has received little attention in Latin American countries, reinforcing the urgency of research that allows knowing and understanding the evaluation practices developed by teachers in these stages of education in these countries.

La evaluación ha sido comúnmente estudiada con propósitos educativos. El presente artículo del tipo estado de la cuestión en revistas, analizó la producción científica sobre la evaluación en Educación Física implicando la educación primaria y secundaria en España y en países de Latinoamérica. Fue utilizada la metodología estudio mixto, basada en el análisis bibliométrico de artículos extraídos de: Web of Science, Scopus, Scielo, Dialnet y Google Scholar, utilizando los descriptores: evaluación, Educación Física, educación primaria y educación secundaria. Se obtuvieron 58 artículos publicados entre los años 2000 y 2021. Los resultados indican: (a) un mayor volumen de artículos entre 2010 y 2019; (b) las revistas no son específicas de evaluación, pero en gran parte de Educación Física; (c) la mayoría de los estudios provienen de España, seguido de Brasil, Colombia, Cuba y Chile; (d) el mayor número de artículos son estudios empíricos y asumen la educación primaria. Se concluye que la evaluación para el aprendizaje en las clases de Educación Física en la educación primaria y secundaria ha recibido poca atención en los países de América Latina, reforzando la urgencia de investigaciones que permitan conocer y comprender las prácticas de evaluación desarrolladas por los docentes en estas etapas de enseñanza en estos países.
Keywords: Avaliação para aprendizagem
Avaliação em educação física
Avaliação em educação primária
Avaliação em educação secundária
Análise comparada
Assessment for learning
Assessment in physical education
Assessment in primary education
Assessment in high school
Comparative analysis
Evaluación para el aprendizaje
Evaluación en educación física
Evaluación en educación primaria
Evaluación en educación secundaria
Análisis comparativo
Citation: STIEG, Ronildo; GARCIMARTÍN, Carla Fernández; SALAMANCA, Esther Magaña; HERNANDO, Lucía Benito. Evaluación para el aprendizaje en educación física en la enseñanza primaria y secundaria: un análisis comparativo de la producción académica en Latinoamérica y España (2000-2021). Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 45, p. 798-821, out/dez. 2022. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3817. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142. Acesso em: 2023-02-07
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3817
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Meta : Avaliação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.