Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8810
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: CHICOTE, Rosalino Subtil
DEIXA, Geraldo Vernijo
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-3454-7816
https://orcid.org/0000-0002-3992-0993
Title: Fontes de concepções de avaliação educacional por três professores de matemática do ensino secundário geral
metadata.dc.terms.title: Meta: Avaliação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
14
45
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 709-727
Issue Date: 2022
ISSN: 2175-2753
metadata.dc.language: pt
Abstract: A pesquisa visou revelar-fonte da concepção da avaliação educacional de três professores de matemática do Ensino Secundário Geral. Ela foi de abordagem qualitativa e os dados foram produzidos por meio de uma entrevista semiestruturada.-Análise Textual Discursiva serviu para análise dos dados. Dos resultados, não foram identificadas novas concepções de avaliação educacional, prevalece-concepção de avaliação como medida das aprendizagens. Conclui-se que as concepções desses professores possuem duas fontes: formação de professores e experiências quotidianas. Sugere-se-incorporação de Avaliação em Matemática como disciplina na estrutura curricular do curso de formação de professores de matemática.

The research aimed to reveal the source of the conception of educational assessment of three general secondary school mathematics teachers. It was of-qualitative approach and data were produced by means of-semi-structured interview. Textual Discourse Analysis was used to analyze the data. From the results, no new conceptions of educational assessment were identified, the conception of assessment as-measure of learning prevails. It is concluded that the conceptions of these teachers have two sources: teacher training and everyday experiences. It is suggested the incorporation of Evaluation in Mathematics as-subject in the curricular structure of the training course for mathematics teachers.

La investigación tuvo como objetivo revelar el origen de la concepción de la evaluación educativa de tres profesores de matemáticas de la escuela secundaria general. Fue de abordaje cualitativo y los datos fueron producidos por medio de una entrevista semiestructurada. Se utilizó el análisis del discurso textual para analizar los datos.-partir de los resultados no se identificaron nuevas concepciones de evaluación educativa, prevalece la concepción de evaluación como medida del aprendizaje. Se concluye que las concepciones de estos docentes tienen dos fuentes: la formación docente y las experiencias cotidianas. Se sugiere la incorporación de la Evaluación en Matemática como asignatura en la estructura curricular del curso de formación de profesores de matemáticas.
Keywords: Avaliação educacional
Currículo
Fontes de concepções de avaliação
Educational evaluation
Curriculum
Sources of conceptions of assessment
Evaluación educativa
Plan de estudios
Fuentes de las concepciones de evaluación
Citation: CHICOTE, Rosalino Subtil; DEIXA, Geraldo Vernijo. Fontes de concepções de avaliação educacional por três professores de matemática do ensino secundário geral. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 45, p. 709-727, out/dez. 2022. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3762. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142. Acesso em: 2023-02-07
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i45.3762
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/142
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Meta : Avaliação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.