Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8808
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: CHINCHÓN, Rodrigo Arriagada
PÉREZ, Gloria Contreras
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-5577-122X
http://orcid.org/0000-0002-3813-515X
Title: Prácticas de evaluación del aprendizaje en profesoras y profesores secundarios de enseñanza religiosa en Chile
metadata.dc.terms.title: Meta: Avaliação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
14
42
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 41-66
Issue Date: 2022
ISSN: 2175-2753
metadata.dc.language: es
Abstract: No Chile, o Sistema de Avaliação de Desempenho Profissional do Professor indica que os professores de religião do ensino médio têm fraquezas na avaliação das aprendizagens. Por isso, se planejou uma pesquisa com o objetivo de caracterizar as práticas avaliativas de docentes de religião católica em colégios da região de Valparaíso. Através de uma perspectiva metodológica qualitativa, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com seis docentes de religião de Valparaiso e seus procedimentos avaliativos foram analisados. A análise de conteúdo indica que os professores têm conhecimento teórico e prático insuficiente das metodologias atuais de avaliação. Além disso, os resultados da avaliação em ensino religioso não afetam a promoção dos alunos para o próximo nível de escolaridade. Tais fatos levam os docentes a práticas avaliativas com um sentido mais administrativo que formativo.

In Chile, the system for assessing the professional performance of teachers of religion of secondary education presents weaknesses in the evaluation of the learning processes. Therefore, a research to characterize the education practices of the teachers of religion in the region of Valparaiso was designed. With a qualitative perspective, semi-structured interviews were carried out to six teachers of religion of Valparaiso and their assessment processes were analyzed. The content analysis indicates that they have scarce theoretical and practical knowledge of the current evaluation approaches what, together with the fact that the grades in the religion class do not have any impact on the students’ promotion to the next levels of school, lead the teachers to design evaluation processes that have a more administrative than formative sense.

En Chile, el Sistema de Evaluación del Desempeño Profesional Docente indica que el profesorado de religión de enseñanza secundaria presenta debilidades en la evaluación de los aprendizajes. Por lo tanto, se diseñó una investigación con el objetivo de caracterizar las prácticas evaluativas de docentes de religión católica en colegios de la región de Valparaíso. Con una perspectiva cualitativa, se realizaron entrevistas semiestructuradas a seis docentes de religión de Valparaíso y se analizaron sus procedimientos evaluativos. El análisis de contenido indica que tienen escaso conocimiento teórico y práctico de enfoques actuales de evaluación lo que, sumado a que las calificaciones de la asignatura de religión no inciden en la promoción de estudiantes al siguiente nivel de escolaridad, les conduce a prácticas evaluativas con sentido más administrativo que formativo.
Keywords: Avaliação dos estudantes
Métodos de avaliação
Ensino médio
Ensino religioso
Avaliação formativa
Students’ assessment
Assessment methods
Secondary education
Religious education
Formative assessment
Evaluación estudiantil
Métodos de evaluación
Educación secundaria
Educación religiosa
Evaluación formativa
Citation: CHINCHÓN, Rodrigo Arriagada; PÉREZ, Gloria Contreras. Prácticas de evaluación del aprendizaje en profesoras y profesores secundarios de enseñanza religiosa en Chile. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, p. 41-66, jan/mar. 2022. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i42.3596. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/135. Acesso em: 2023-02-07
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i42.3596
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/135
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Meta : Avaliação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.