Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8800
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: ZOPPO, Beatriz Maria
BEHRENS, Marilda Aparecida
CLARO, Ana Lucia de Araujo
ROSSETIN, Ana Paula Dalagassa
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-5246-0805
http://orcid.org/0000-0002-3446-2321
http://orcid.org/0000-0001-7257-9849
http://orcid.org/0000-0002-3959-1114
Title: Avaliação na educação superior: portfólio como instrumento avaliativo
metadata.dc.terms.title: Meta: Avaliação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
14
44
jul./set.
metadata.dc.format.medium: 515-537
Issue Date: 2022
ISSN: 2175-2753
metadata.dc.language: pt
Abstract: A presente pesquisa se refere a um estudo exploratório com abordagem qualitativa que teve como objetivo identificar as percepções que os estudantes dos cursos Stricto Sensu apresentam sobre a avaliação por meio da utilização de portfólio. Para tanto, participaram da pesquisa cinco pós-graduandos da Educação Superior dos cursos Stricto Sensu que já vivenciaram a avaliação por meio do uso de portfólio. Os resultados apontaram que esses doutorandos ainda não apresentam conceitos mais amplos sobre avaliação, com utilização do portfólio, mas reconhecem que o portfólio se caracteriza como um processo de autoavaliação da aprendizagem.

This research refers to an exploratory study with a qualitative approach that aimed to identify the perceptions that students of Stricto Sensu courses have about assessment through the use of portfolios. To this end, five graduate students in College Education from the Stricto Sensu courses who have already experienced the assessment through the use of a portfolio participated in the research. The results showed that these doctoral students still do not present broader concepts about assessment, using the portfolio, but they recognize that the portfolio is characterized as a process of self-assessment of learning.

Esta investigación se refiere a un estudio exploratorio con enfoque cualitativo que tuvo como objetivo identificar las percepciones que los estudiantes de los cursos Stricto Sensu tienen sobre la evaluación a través del uso de portafolios. Para ello, participaron en la investigación cinco estudiantes de posgrado en Educación Superior de los cursos Stricto Sensu que ya han experimentado la evaluación mediante el uso de un portafolio. Los resultados mostraron que estos doctorandos aún no presentan conceptos más amplios sobre evaluación, utilizando el portafolio, pero reconocen que el portafolios se caracteriza como un processo de autoevaluación del aprendizaje.
Keywords: Educação superior
Portfólio
Avaliação
Stricto sensu
College education
Portfolio
Evaluation
Stricto sensu
Educación universitaria
Portafolio
Evaluación
Stricto sensu
Citation: ZOPPO, Beatriz Maria; BEHRENS, Marilda Aparecida; CLARO, Ana Lucia de Araujo; ROSSETIN, Ana Paula Dalagassa. Avaliação na educação superior: portfólio como instrumento avaliativo. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 44, p. 515-537, jul/set. 2022. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i44.3726. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/140. Acesso em: 2023-02-07
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i44.3726
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/issue/view/140
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:Meta : Avaliação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.