Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8719
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SIU, Alejandro Hernández Siu
RIOS, Gloria Patricia Ledesma
SANTOYO, Jesús Esteban Penagos
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0003-4950-4990
http://orcid.org/0000-0002-7628-0526
http://orcid.org/0000-0003-1783-3060
Title: Educación a distancias: prácticas educativas colaborativas para la construcción de ciudadanías juveniles en tiempos de Covid-19
metadata.dc.terms.title: DESIDADES
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro, RJ
1
33
maio/ago.
metadata.dc.format.medium: 216-230
Issue Date: 2022
ISSN: 2318-9282
metadata.dc.language: es
Abstract: A pandemia de Covid-19 é um fenômeno médico de grande importância mundial, que pode ser abordado a partir de diferentes ramos científicos, inclusive na perspectiva educacional, o que é relevante porque a escola foi uma das instituições mais afetadas em decorrência da pandemia. Este artigo oferece uma reflexão sobre: as transformações que a pandemia provocou no campo educacional; as relações sociais que surgiram na educação a distância; e, por fim, a forma como a educação pode ser aprimorada durante a pandemia por meio de práticas colaborativas entre alunos e professores para a construção da cidadania.

The Covid-19 pandemic is a medical phenomenon of great importance worldwide, which can be approached from diferent scientific branches, including the educational perspective, which is relevant because the school was one of the most afected institutions as a result of the pandemic. health emergency. This article offers a reflection on: the transformations that the pandemic caused in the educational field; the social relationships that emerged within distance education; and finally, the way in which education could be improved during the pandemic through collaborative practices between students and teachers for the construction of citizenship.

La pandemia por Covid-19 es un fenómeno médico de gran importancia a nivel mundial, que puede ser abordado desde distintas ramas científicas, entre ellas, la perspectiva educativa, la cual es relevante porque la escuela fue una de las instituciones más afectadas a raíz de la emergencia sanitaria. En este artículo se ofrece una reflexión en torno a: las transformaciones que la pandemia originó en el ámbito educativo; las relaciones sociales que surgieron dentro de la educación a distancia; y finalmente, la forma en que se podría mejorar la educación durante la pandemia a través de prácticas colaborativas entre estudiantes y docentes para la construcción de ciudadanía.
Keywords: Pandemia
Educação cidadã
Ensino
Estudo
Pedagogia
Pandemic
Ctizenship education
Teaching
Study
Pedagogy
Pandemia
Educación
Ciudadana
Docencia
Discencia
Pedagogía
Citation: SIU, Alejandro Hernández Siu; RIOS, Gloria Patricia Ledesma; SANTOYO, Jesús Esteban Penagos. Educación a distancias: prácticas educativas colaborativas para la construcción de ciudadanías juveniles en tiempos de Covid-19. DESIDADES, Rio de Janeiro, RJ, v. 1, n. 33, p. 216-230, maio/ago. 2022. https://doi.org/10.54948/desidades.v0i33.46534. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/desidades/article/view/46534. Acesso em: 2023-02-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.54948/desidades.v0i33.46534
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.ufrj.br/index.php/desidades/article/view/46534
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:DESIDADES

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.