Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8685
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SZYMANSKI, Maria Lidia Sica
TEIXEIRA, Andrise
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-1641-8527
https://orcid.org/0000-0001-6135-453X
Title: Quando a queixa é Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade
metadata.dc.terms.title: Linhas Críticas
metadata.dc.terms.source: Brasília
28
jan./dez.
metadata.dc.format.medium: e40200
Issue Date: 2022
ISSN: 1981-0431
metadata.dc.language: pt
Abstract: O Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) emerge como justificativa para problemas na escolarização, sendo muitas vezes resultado de uma avaliação rápida e superficial. Diante disso, neste estudo, investigou-se a variação no número de laudos de TDAH, entre 2015 e 2020, em escolas públicas, constatando-se um aumento de 594%. Questiona-se a concepção biologizante do TDAH, cuja consequência é a medicalização. Propõe-se o desenvolvimento da atenção e do controle voluntário do comportamento no conjunto das funções psicológicas. Aponta-se a importância de um planejamento fundamentado na concepção histórico-cultural e a premência de investimento público na qualificação docente.

The Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) emerges as a justification for problems in schooling, often resulting from a quick and superficial evaluation. The variation in the number of ADHD reports between 2015 and 2020 in public schools was investigated, showing an increase of 594%. The biologizing conception of ADHD is questioned, the consequence of which is medicalization. It proposes the development of attention and voluntary control of behavior in the set of psychological functions. The importance of planning based on the cultural-historical conception is pointed out, as well as the urgency of public investment in teacher qualification.
Keywords: Processos de ensino e de aprendizagem
Medicalização
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade
Educação Especial
Teaching and learning processes
Medicalization
Attention deficit hyperactivity disorder
Special education
Citation: SZYMANSKI, Maria Lidia Sica; TEIXEIRA, Andrise. Quando a queixa é Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, p. e40200, jan/dez. 2022. https://doi.org/10.26512/lc28202240200. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40200. Acesso em: 2023-01-13
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.26512/lc28202240200
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40200
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Linhas Críticas

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.