Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8685
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | SZYMANSKI, Maria Lidia Sica TEIXEIRA, Andrise |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0003-1641-8527 https://orcid.org/0000-0001-6135-453X |
Title: | Quando a queixa é Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade |
metadata.dc.terms.title: | Linhas Críticas |
metadata.dc.terms.source: | Brasília 28 jan./dez. |
metadata.dc.format.medium: | e40200 |
Issue Date: | 2022 |
ISSN: | 1981-0431 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | O Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) emerge como justificativa para problemas na escolarização, sendo muitas vezes resultado de uma avaliação rápida e superficial. Diante disso, neste estudo, investigou-se a variação no número de laudos de TDAH, entre 2015 e 2020, em escolas públicas, constatando-se um aumento de 594%. Questiona-se a concepção biologizante do TDAH, cuja consequência é a medicalização. Propõe-se o desenvolvimento da atenção e do controle voluntário do comportamento no conjunto das funções psicológicas. Aponta-se a importância de um planejamento fundamentado na concepção histórico-cultural e a premência de investimento público na qualificação docente. The Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) emerges as a justification for problems in schooling, often resulting from a quick and superficial evaluation. The variation in the number of ADHD reports between 2015 and 2020 in public schools was investigated, showing an increase of 594%. The biologizing conception of ADHD is questioned, the consequence of which is medicalization. It proposes the development of attention and voluntary control of behavior in the set of psychological functions. The importance of planning based on the cultural-historical conception is pointed out, as well as the urgency of public investment in teacher qualification. |
Keywords: | Processos de ensino e de aprendizagem Medicalização Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade Educação Especial Teaching and learning processes Medicalization Attention deficit hyperactivity disorder Special education |
Citation: | SZYMANSKI, Maria Lidia Sica; TEIXEIRA, Andrise. Quando a queixa é Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, p. e40200, jan/dez. 2022. https://doi.org/10.26512/lc28202240200. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40200. Acesso em: 2023-01-13 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.26512/lc28202240200 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40200 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Linhas Críticas |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.