Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8459
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: CÂNDIDO, Renata Marcílio
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-8032-881X
Title: Garantir o interesse e a atividade da criança: as festas escolares e o ideário renovado de ensino (finais do século XIX e primeiras décadas do século XX)
metadata.dc.terms.title: Horizontes
metadata.dc.terms.source: Itatiba
39
1
metadata.dc.format.medium: e021016
Issue Date: 2021
ISSN: 2317-109X
metadata.dc.language: pt
Abstract: O artigo analisa as relações entre o objeto festas escolares e as ideias escolanovistas divulgadas em periódicos de ensino e manuais pedagógicos publicados em finais do século XIX e início do XX. Trata-se de um relato de pesquisa que busca analisar como ascomemorações escolares se relacionaram ao discurso renovado de ensino contribuindo para a consolidação de premissas fundantes do movimento. As análises elaboradas indicam que experiênciafestiva reconstruída transformar-se-ia na atividadecapaz de garantir o interessee a funcionalidadeda educação, reunindo, em um só evento, conceitos caros ao movimento renovador.

The article analyzes the relations between the object school holidays and the Escolanovistas ideas published in teaching periodicals and pedagogical manuals published in the late nineteenth and early twentieth centuries. It is a research report that seeks to analyze how the school celebrations were related to the renewed discourse of teaching contributing to the consolidation of the founding premises of the movement. The elaborated analyzes indicate that a rebuilt festive experience would become the activity capable of guaranteeing the interest and functionality of education, bringing together, in one single event, concepts that are dear to the renovating movement.
Keywords: Festas Escolares
Ideário Renovado
Modernidade Pedagógica
School holidays
Renewed idea pedagogical modernity
Citation: CÂNDIDO, Renata Marcílio. Garantir o interesse e a atividade da criança: as festas escolares e o ideário renovado de ensino (finais do século XIX e primeiras décadas do século XX). Horizontes, Itatiba, v. 39, n. 1, p. e021016. 2021. https://doi.org/10.24933/horizontes.v39i1.1077. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1077. Acesso em: 2022-11-25
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.24933/horizontes.v39i1.1077
metadata.dc.identifier.url: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1077
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Horizontes

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.