Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/8026
metadata.dc.type: | Artigos |
metadata.dc.creator: | RECENDIZ, Nicanor Rebolledo |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0003-0024-7727 |
Title: | Indígenas nas escolas de educação básica da cidade do México |
metadata.dc.terms.title: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
metadata.dc.terms.source: | Araraquara 13 n. esp. 2 set. |
metadata.dc.format.medium: | 1252-1264 |
Issue Date: | 2018 |
ISSN: | 1982-5587 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | Neste artigo, analiso o duplo efeito que provoca a prática intercultural nas escolas de educação básica na Cidade do México, onde crianças de origem indígena são assistidas. Por um lado, elabora alternativas para a implementação da justiça escolar e, assim, permite que os alunos indígenas participem das decisões das escolas e, de outro, segrega e, consequentemente, reforça a exclusão dos alunos. This article analyzes the double effect caused by intercultural practice in elementary schools in Mexico City, where children of indigenous origin are treated. Where, on the one hand, this practice elaborates alternatives for the implementation of school justice and, thus, allows indigenous students to participate in school decisions and, on the other, segregates and, consequently, reinforces the exclusion of students. En este artículo se analiza el doble efecto que provoca la práctica intercultural en escuelas de educación básica en la Ciudad de México, donde son atendidos los niños y niñas de origen indígena. Donde, por un lado, esta práctica elabora alternativas para la implementación de la justicia escolar y, así, permite que los alumnos indígenas participen en las decisiones de las escuelas y, por otro, segrega y, consecuentemente, refuerza la exclusión de los alumnos. |
Keywords: | Educação Indígenas Inclusão Interculturalidade Education Indigenous Inclusion Interculturality Educación Indígenas Inclusión Interculturalidad |
Citation: | RECENDIZ, Nicanor Rebolledo. Indígenas nas escolas de educação básica da cidade do México. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. n. esp. 2, p. 1252-1264, set. 2018. https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11640. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11640. Acesso em: 2022-10-14 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11640 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11640 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.