Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/7078
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: GELLER, Léa
GONÇALVES, Marli da Costa
LIMA, Luciene Barbosa Vitor
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-5586-8331
https://orcid.org/0000-0002-2651-833X
https://orcid.org/0000-0002-0657-5118
Title: 15 anos da educação especial no município de Caarapó: construindo práticas pedagógicas inclusivas
metadata.dc.terms.title: DOXA - Revista Brasileira de Psicologia da Educação
metadata.dc.terms.source: Araraquara
21
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 208-225
Issue Date: 2019
ISSN: 2594-8385
metadata.dc.language: pt
Abstract: O presente estudo busca retratar a história da construção da educação especial no município de Caarapó-MS, contemplando as mudanças ocorridas, contando um pouco da trajetória e as ações desenvolvidas pela Secretaria Municipal de Educação e Esportes (SMEDE) de Caarapó-MS, enfatizando as vivências, as experiências e as práticas desenvolvidas por meio do Atendimento Educacional Especializado (AEE), que ocorreram na linha de tempo de 2003 a 2018, concentrando-se no processo de evolução por que passou o AEE para transcender as vivências segregacionistas, integracionistas, partindo para a concepção da educação especial na perspectiva inclusiva.

The present study seeks to portray the construction of special education history in Caarapó-MS, contemplating the changes performed, reporting a little about the trajectory and the actions developed by the Municipal Department of Education and Sports (MDES) of Caarapó-MS, emphasizing the livings, experiences and practices developed through the Specialized Educational Assistance (SEA), occurred between 2003 from 2018, focusing on the evolutionary process that passed the SEA to transcend the segregationist experiences, integrationists starting to conceptualize special education in an inclusive perspective.

El presente estudio busca retratar la historia de la construcción de educación especial en la ciudad de Caarapó-MS, contemplando los cambios ocurridos, contando un poco de la trayectoria y las acciones desarrolladas por la Secretaría Municipal de Educación y Deportes (SMEDE) de Caarapó-MS, haciendo hincapié en las experiencias, las experiencias y las prácticas desarrolladas a través de la Asistencia Educativa Especializada (AEE), que ocurrió en el cronograma de 2003 a 2018, centrándose en el proceso evolutivo que atravesó la AEE para trascender las experiencias segregacionistas e integracionistas , comenzando con la concepción de la educación especial en una perspectiva inclusiva.
Keywords: Atendimento educacional especializado
Práticas pedagógicas
Inclusão
Specialized educational assistance
Pedagogical practices
Inclusion
Servicio Educativo Especializado
Prácticas pedagógicas
Inclusión
Citation: GELLER, Léa; GONÇALVES, Marli da Costa; LIMA, Luciene Barbosa Vitor. 15 anos da educação especial no município de Caarapó: construindo práticas pedagógicas inclusivas. DOXA - Revista Brasileira de Psicologia da Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 208-225, jul/dez. 2019. https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13089. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13089. Acesso em: 2022-09-29
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13089
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13089
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.