Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6613
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PORTELA, Ellen Maria Santos
NASCIMENTO, Júlia Izadora Gonçalves
SILVA, Larissa Santana
COSWOSK, Édila Dalmaso
DIONOR, Grégory Alves
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-9340-1177
https://orcid.org/0000-0003-1933-9664
Title: O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 96-108
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: Este estudo tem por objetivo analisar as contribuições do Pibidna formação dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência do curso de Ciências Biológicas do campusX da Uneb. A abordagem metodológica escolhida foi a pesquisa documental. O estudo baseia-se numa análise qualitativa e interpretativa das percepções que os sujeitos manifestaram em relação a sua trajetória no programa. Foram analisados 21 portfólios. Emergiram quatro categorias que direcionaram as análises dos portfólios: i)afeto e arte de sonhar; ii) as ações coletivas em benefício da aprendizagem dos educandos; iii) ação docente na construção do conhecimento; e iv) educação e transformação social. De posse da análise, constatou-se, dentre outras coisas, que as ações iniciais contribuíram para a aproximação da teoria ensinada na universidade com a prática da Educação Básica do sistema público de ensino, e que esta vivência pode colaborar para a minimização do choque com a realidade vivenciada nos primeiros anos da atuação profissional.

This study has the purpose to analyze the contributions of PIBID in the training of scholarship holders and volunteers for teaching initiation in the Biological Sciences course on campus X of UNEB. The chosen methodological approach was documentary research. The study is based on a qualitative and interpretive analysis of the perceptions that the subjects expressed in relation to their trajectory in the program. Twenty one portfolios were analyzed. Four categories emerged that guided the analysis of the portfolios: i) affection and the art of dreaming; ii) collective actions to benefit students' learning; iii) teaching action in the construction of knowledge; and iv) education and social transformation. Based on the analysis, it was found, among other things, that the initial actions contributed to bringing the theory taught at the university closer to the practice of Basic Education in the public education system, and this experience can collaborate to minimize the shock with the reality experienced in the first years of professional practice.
Keywords: Ensino de Biologia
Universidade
Educação básica
Biology education
University
Basic education
Citation: PORTELA, Ellen Maria Santos ; NASCIMENTO, Júlia Izadora Gonçalves ; SILVA, Larissa Santana ; COSWOSK, Édila Dalmaso ; DIONOR, Grégory Alves. O significado do Pibid na trajetória acadêmica dos bolsistas e voluntários de iniciação à docência de um curso de ciências biológicas. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 1, p. 96-108, jan/jun. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8444. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8444
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8444
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.