Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6612
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | SANTOS, Rodrigo Pia SANTANA, Georgenes Brendeo Rocha GUSMÃO, Adriana David Ferreira |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0003-1569-7384 |
Title: | O Pibid na formação do professor de geografia na Uesb |
metadata.dc.terms.title: | Revista de Iniciação à Docência |
metadata.dc.terms.source: | Jequié, BA 6 1 jan./jun. |
metadata.dc.format.medium: | 87-95 |
Issue Date: | 2021 |
ISSN: | 2525-4332 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | A formação de professores, nos dias atuais, representa um grande desafio. Desse modo, a adoção de políticas que possam contribuir para uma melhoria dos cursos de licenciaturae, consequentemente, do ensino, torna-se imprescindível. O presente artigo discute aformaçãodoprofessordeGeografia,considerandoasexperiênciaspropostaspeloPrograma Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência –Pibid, na Uesb, Campus deVitória da Conquista/BA. A abordagem do tema foi fundamentada em pesquisas e artigoscientíficos, livros e revistas. Também, houve pesquisa em fontes secundárias (ProjetoPibid Capes, Projeto Pibid / Uesb, subprojeto Pibid / Geografia Uesb-Campus Vitória daConquistaeProjetodeOrientaçãoCurriculardoCursodeLicenciaturaPlenaemGeografia).AoanalisarosubprojetodeGeografianoPibidfoiverificadoqueesseprogramafortaleceaformaçãodosprofessoresqueatuarãonaeducaçãobásicae,contribui,também,paraavivênciadosalunosuniversitáriosno“ChãodaEscola”,viabilizandoexperiênciascomosdocentesdediferentesinstituiçõesdeensinoefavorecendopráticaspedagógicasquesãomuitoimportantesparaumaformaçãoadequadados futurosprofissionaisdaeducação. The formation of teachers, current days, represents a great challenge. Thus, the adoption of policies that can contribute to animprovementinundergraduatecoursesand,consequently, in teaching, becomes essential. This article discusses the formation of theGeography teacher, considering the experiences proposed by the Institutional Programfor Teaching Initiation Scholarships -PIBIB, at Uesb, Campus of Vitória da Conquista / BA.The approach to the theme was based on research and scientific articles, books andmagazines. There was also research on secondary sources (Pibid Capes Project, Pibid /UesbProject,Pibid/GeographyUesb-CampusVitóriadaConquistasubprojectand Curricular Orientation Project for the Full Degree Course in Geography). When analyzingthe subproject of Geography in Pibid it was found that this program strengthens thetrainingofteacherswhowillworkinbasiceducationandalsocontributestotheexperience of university students at school, enabling experiences with teachers fromdifferentinstitutionsteachingandpromotingpedagogicalpracticesthatareveryimportantforadequatetraining offutureeducation professionals. |
Keywords: | Formação de professores PIBID/UESB Professor de Geografia Teacher education PIBID/UESB Geography teacher |
Citation: | SANTOS, Rodrigo Pia ; SANTANA, Georgenes Brendeo Rocha ; GUSMÃO, Adriana David Ferreira. O Pibid na formação do professor de geografia na Uesb. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 1, p. 87-95, jan/jun. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.6830. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/6830. Acesso em: 2022-08-09 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.6830 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/6830 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível metodológico |
Appears in Collections: | Revista de Iniciação à Docência |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.