Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6612
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SANTOS, Rodrigo Pia
SANTANA, Georgenes Brendeo Rocha
GUSMÃO, Adriana David Ferreira
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-1569-7384
Title: O Pibid na formação do professor de geografia na Uesb
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 87-95
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: A formação de professores, nos dias atuais, representa um grande desafio. Desse modo, a adoção de políticas que possam contribuir para uma melhoria dos cursos de licenciaturae, consequentemente, do ensino, torna-se imprescindível. O presente artigo discute aformaçãodoprofessordeGeografia,considerandoasexperiênciaspropostaspeloPrograma Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência –Pibid, na Uesb, Campus deVitória da Conquista/BA. A abordagem do tema foi fundamentada em pesquisas e artigoscientíficos, livros e revistas. Também, houve pesquisa em fontes secundárias (ProjetoPibid Capes, Projeto Pibid / Uesb, subprojeto Pibid / Geografia Uesb-Campus Vitória daConquistaeProjetodeOrientaçãoCurriculardoCursodeLicenciaturaPlenaemGeografia).AoanalisarosubprojetodeGeografianoPibidfoiverificadoqueesseprogramafortaleceaformaçãodosprofessoresqueatuarãonaeducaçãobásicae,contribui,também,paraavivênciadosalunosuniversitáriosno“ChãodaEscola”,viabilizandoexperiênciascomosdocentesdediferentesinstituiçõesdeensinoefavorecendopráticaspedagógicasquesãomuitoimportantesparaumaformaçãoadequadados futurosprofissionaisdaeducação.

The formation of teachers, current days, represents a great challenge. Thus, the adoption of policies that can contribute to animprovementinundergraduatecoursesand,consequently, in teaching, becomes essential. This article discusses the formation of theGeography teacher, considering the experiences proposed by the Institutional Programfor Teaching Initiation Scholarships -PIBIB, at Uesb, Campus of Vitória da Conquista / BA.The approach to the theme was based on research and scientific articles, books andmagazines. There was also research on secondary sources (Pibid Capes Project, Pibid /UesbProject,Pibid/GeographyUesb-CampusVitóriadaConquistasubprojectand Curricular Orientation Project for the Full Degree Course in Geography). When analyzingthe subproject of Geography in Pibid it was found that this program strengthens thetrainingofteacherswhowillworkinbasiceducationandalsocontributestotheexperience of university students at school, enabling experiences with teachers fromdifferentinstitutionsteachingandpromotingpedagogicalpracticesthatareveryimportantforadequatetraining offutureeducation professionals.
Keywords: Formação de professores
PIBID/UESB
Professor de Geografia
Teacher education
PIBID/UESB
Geography teacher
Citation: SANTOS, Rodrigo Pia ; SANTANA, Georgenes Brendeo Rocha ; GUSMÃO, Adriana David Ferreira. O Pibid na formação do professor de geografia na Uesb. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 1, p. 87-95, jan/jun. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.6830. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/6830. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.6830
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/6830
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.