Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6611
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SARTI, Renato
COSTA, Roberto Martins
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-7553-4275
Title: O Pibid como um cruzamento de fronteiras entre Universidade/escola: a experiência do sub projeto Educação Física UFRJ
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 69-86
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: O presente trabalho tem o objetivo de apresentar a experiência formativa desenvolvida no contexto do subprojeto de Educação Física do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da Universidade Federal do Rio de Janeiro(Pibid/UFRJ), refletindo sobre suas possibilidades de romper as fronteiras entre Universidade/Escola. O Pibidtem se apresentado como um espaço que busca fortalecer a formação de professores, aproximando a Universidade da Escola Básica. Deste modo, as ações pedagógico-formativas desenvolvidas pelo subprojeto em tela estão estruturadas em direta interlocução entre o cursode Licenciatura em Educação Física da UFRJe as escolas parceiras, destacando-as como cenários de desenvolvimento profissional e construção de conhecimento. Assim, trabalharemos os objetivos e as ações do subprojeto tanto nas Escolas da Educação Básica como na Escola de Educação Física e Desportos da UFRJ, bem como nas impressões dos bolsistas de iniciação à docência sobre momentos do processo formativo dentro do Pibid.Por fim, destacamos que o percurso formativo dos bolsistas de iniciação à docência no subprojeto valorizou o equilíbrio entre os conhecimentos acadêmicos eprofissionais.

This article has the objective of presenting the training experience developed in the context of the Physical Education subproject of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships at the Federal University of Rio de Janeiro, reflecting on its possibilities of breaking the boundaries between University / School. Pibidhas presented itself as a space that seeks to strengthen the training of teachers, bringing the University closer to the ‘Basic School’. Thus, the pedagogical-training actions developed by the subproject on screen are structured in direct dialogue between the Physical Education Degree course at UFRJ and partner schools, highlighting them as scenarios of professional development and knowledge construction. In this way,the objectives and actions of the subproject will be discussed both in the Basic Education Schools and in the Physical Education and Sports School of UFRJ, as well as in the impressions of the initiation scholarship holders about moments of the training process within the PIBID.Finally, we highlight that the training course of scholarship holders in the subproject valued the balance between academic and professional knowledge.
Keywords: Formação de professores
PIBID
Educação Física
Teacher training
PIBID
Physical education
Citation: SARTI, Renato ; COSTA, Roberto Martins. O Pibid como um cruzamento de fronteiras entre Universidade/escola: a experiência do sub projeto Educação Física UFRJ. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 1, p. 69-86, jan/jun. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8829. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8829. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8829
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8829
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.