Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6608
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: AMARO, Flávia Ribeiro
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-4789-537X
Title: O Intelectual Orgânico como Educador Popular: aproximações entre as ideias de Antonio Gramsci e Paulo Freire
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 659-674
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: O presente artigo visa levantar e discutir aproximações entre as ideias de Antônio Gramsci sobre o papel do “intelectual orgânico” e de Paulo Freire sobre o papel do “educador popular”. Para tanto, foi realizada uma análise nas obras de ambos os autores, buscandopor pontos de convergência em suas formulações teóricas sobre a relação estabelecida entre educação, cultura e política na dinâmica de vida das sociedades. Para ilustrar a questão, comenta-se sobre a atuação de intelectuais brasileiros engajados nos movimentos sociais de esquerda cristã ecumênica, pautados pelos pressupostos da Teologia da Libertação e comprometidos com a implementação do método de alfabetização de adultos “Palavra-Geradora” junto às Comunidades Eclesiais de Base.

This article aims to raise and discuss approximations between the ideas of Antonio Gramsci about the role of the "organic intellectual" and Paulo Freire on the role of the "popular educator". To this end, a bibliographic dimensioning was conducted in the work of both authors, seeking points of convergence in their theoretical formulations on the relationship established between education, culture, and politics in the dynamics of life of societies. To illustrate the issue, it comments on the performance of Brazilian intellectuals engaged in the social movements of the ecumenical Christian left, guided by the assumptions of Liberation Theology, and committed to the implementation of the adult literacy method "Word-Generator" with the Basic Ecclesial Communities.
Keywords: Intelectual orgânico
Antonio Gramsci
Educador popular
Paulo Freire
Teologia da libertação
Organic intellectual
Antonio Gramsci
Popular educator
Paulo Freire
Liberation theology
Citation: AMARO, Flávia Ribeiro. O Intelectual Orgânico como Educador Popular: aproximações entre as ideias de Antonio Gramsci e Paulo Freire. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 2, p. 659-674, jul/dez. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9374. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9374. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9374
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9374
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.