Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6605
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: RIBEIRO, Marinalva Lopes
OLIVEIRA, Delma Ferreira
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-9197-1341
https://orcid.org/0000-0002-4628-5887
Title: Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 603-619
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: O texto é resultado de uma pesquisa de delineamento qualitativo, desenvolvida em 2020. Teve-se por objetivo conhecer atitudes e valores que fundamentam a relação educativa de professores universitários que trabalham com a formação de futuros docentes de Matemática. Na produção das informações foram usadas entrevistas semiestruturadas com a colaboração de três professores do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Para análise do corpusinspirou-se na técnica análise do conteúdo, em sua versão temática. Os achados indicam que a relação educativa dos docentes se pauta nos seguintes valores e atitudes humanísticos, tais como: ética, justiça,amorosidade, abertura ao diálogo, empatia, escuta ativa e respeito aos estudantes. Tais atitudes e valores, capazes detransformar a realidade,foram defendidos por Paulo Freire ao longo da sua vida.

The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life.
Keywords: Valores
Atitudes
Paulo Freire
Professores formadores de matemática
Values
Attitudes
Paulo Freire
Mathematics teacher trainers
Citation: RIBEIRO, Marinalva Lopes ; OLIVEIRA, Delma Ferreira. Valores e atitudes na formação de docentes de matemática. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 2, p. 603-619, jul/dez. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9351. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9351
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.