Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6600
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: ROCHA, Pedro Neves
DINIZ, Renato Eugênio da Silva
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-8014-0972
https://orcid.org/0000-0002-0192-3988
Title: O referencial freireano e as pesquisas sobre formação inicial de professores na área das ciências da natureza: considerações iniciais
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 507-525
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: Este trabalho consistiu na caracterização geral das inserções da perspectiva freireana empesquisas sobre formação inicial de professores das ciências da natureza (EC), focalizadaem 16 artigos publicados de 2010 a 2020, e 21 teses e dissertações publicadas entre 2015 e2020. A partir da Análise de Conteúdo, as unidades foram levantadas e analisadas por trêsprocessos: quantificação das menções nos artigos; levantamento das seções de teses edissertaçõescommençõesaFreire;ecategorizaçãodasmençõesnasdimensõesontológica, gnosiológica, metodológica, e transformação da realidade. Como resultados,evidenciamosquemetadedosartigostrouxeaté5mençõesaoreferencial.Paraastesesedissertações,observamosque21pesquisasmencionaramFreirenasseçõesintrodutórias,enquanto17tambémutilizaramseureferencialemdiscussõeseconclusões, e 9 também basearam suas metodologias na perspectiva freireana. Ademais,notamosqueadimensãoontológicaapareceuemtodosostrabalhos,seguidadadimensãodetransformaçãodarealidade(em30pesquisas),gnosiológica(24)emetodológica (19). Assim, concluímos ser urgente uma maior aproximação do referencialfreireanoàformaçãode professoresdoEC, principalmenteemâmbitometodológico.

ThispaperconsistedofageneralcharacterizationoftheinsertionsoftheFreireanperspective in research on natural science teacher’s initial training, focused on 16 articlespublished from 2010 to 2020, and 21 theses and dissertations published between 2015 and2020.BasedonContentAnalysis,theunitswereanalyzedbythreeprocesses:quantificationofmentionsinthearticles;explorationoftheses’anddissertations’sectionswithreferencestoFreire;andcategorizationofmentionsintoontological,gnosiological,methodologicalandrealitytransformationdimensions.Asaresult,we show that half of the articles brought up to 5 mentions to the framework. For theses anddissertations,weobservedthat21researchesmentionedFreireintheintroductorysections, while 17 also used his framework in discussions and conclusions, and 9 alsobased their methodologies on the Freirean perspective. Furthermore, we note that theontological dimension appeared in all researches, followed by the dimensions of realitytransformation(30studies),gnosiological(24)andmethodological(19).Thus,weconcludethatitistobringtheFreireanframeworkclosertoteachertraininginthenaturalsciences,in itsdiversityofaspects, mainly in themethodologicalscope.
Keywords: Paulo Freire
Ensino de ciências
Formação de professores
Formação inicial docente
Revisão bibliográfica.
Paulo Freire
Science teaching
Teacher education
Preservice teacher training
Literature survey
Citation: ROCHA, Pedro Neves ; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. O referencial freireano e as pesquisas sobre formação inicial de professores na área das ciências da natureza: considerações iniciais. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 2, p. 507-525, jul/dez. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9289. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9289. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9289
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9289
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.