Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6592
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: CARVALHO, Cosmerina Souza
CRUZ, Lilian Moreira
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-4686-5803
Title: Contribuições de práticas freirianas para a formação de professores/as: experiência de uma gestão escolar
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 380-396
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: Este artigo objetiva apresentar um relato de experiência de uma gestão escolar, quebuscoupautarsuaspráticasnosprincípiosdapedagogiafreirianaecontribuirparaformação permanente dos/as docentes e discentes. Para tanto, adotamos uma pesquisade abordagem qualitativa, do tipo descritiva e exploratória. Os dados mostram que agestãoincentivouos/asdocentesabuscaraautoformação;atransformaroespaçoescolar em um ambiente propício para aprendizagem; para isso, reelaboraram o projetopedagógico da escola com a meta de diminuir o fracasso escolar, realizaram reuniões nosbairrosondeos/asalunos/asresidiam,realizaramvisitasdomiciliares;ministraramseminários internos para refletir sobre a prática pedagógica.Os resultados refletirampositivamente nas taxas de aprovação que subiram no 1º, 2º e 5º ano para 100%, do 3º anopara 80% e do 4º ano para 83,6%. A taxa de evasão caiu para 0,3%. O índice de atestadosmédicos e licenças médicas dos/as professores/as e funcionários/as diminuíram. Houvemudançasprofundasnocomportamento,assiduidade,pontualidadeerendimentosdos/asalunos/as.Contudo,nãohouveoapoioefetivodasecretariamunicipaldeEducaçãopararealizarareformadaescolaedisponibilizarprofissionaiscuidadores/as.Emsíntese, educação dequalidadese fazcomoengajamento detodos/as.

This article aims to present an experience report of a school management that sought toguide its practices on the principles of Freire's pedagogy and contribute to the continuingeducation of teachers and students. For that, we adopted a research with a qualitativeapproach,ofadescriptiveandexploratorytype.Datashowthatmanagementencouragedteacherstoseekself-training;totransformtheschoolspaceintoanenvironment conducive to learning; for this, they redesigned the school's pedagogicalprojectwiththegoalofreducingschoolfailure,heldhomevisitintheneighborhoods where the students lived, carried out home visits; held internal seminars to reflect onpedagogical practice. The results reflected positively in the approval rates that rose in the1st, 2nd and 5th year to 100%, in the 3rd year to 80% and in the 4th year to 83.6%. Thedropout rate dropped to 0.3%. The rate of medical certificates and medical leaves ofteachers and staff decreased. There were profound changes in the behavior, attendance,punctuality and performance of students. However, there was no effective support fromthe municipal education department to carry out the reform of the school and provideprofessionalcaregivers.Inshort,qualityeducationisdonewiththeengagementofeveryone
Keywords: Gestão democrática
Formação de professores
Educação crítico-reflexiva
Democratic management
Teacher training
Critical-reflective education
Citation: CARVALHO, Cosmerina Souza ; CRUZ, Lilian Moreira. Contribuições de práticas freirianas para a formação de professores/as: experiência de uma gestão escolar. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 2, p. 380-396, jul/dez. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9392. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9392. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9392
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9392
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.