Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6587
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: NUNES, Alina
ZACCHI, Lara Lucena
OTTO, Claricia
ARAUJO, Camilo Buss
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-2413-4666
http://orcid.org/0000-0002-6295-2336
http://orcid.org/0000-0001-8682-8332
http://orcid.org/0000-0002-7517-2136
Title: Representações de indígenas em diferentes fontes: desafiosno ensino de história
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 21-35
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: Este relato é parte da experiência de estágio em História e objetiva socializar possibilidades de produção de conhecimento histórico escolar sobre povos indígenas por meio de fontes históricas, especialmente audiovisuais e História em Quadrinhos (HQs). Metodologicamente, para debater sobre representações a respeito do passado, das identidades, dos saberes e tradições de povos indígenas, as aulas foram desenvolvidas pela via da construção de conceitos, quais sejam: civilização, etnocentrismo, eurocentrismo e alteridade. Conclui que a mobilização e problematização de diferentes fontes em sala de aula contribui na construção de conceitos de um ensino de História que leve a compreender diferentes pontos de vista. Apesar de existirem fontes impregnadas de preconceitos e de estereótipos, há também as que apresentam as populações indígenas como protagonistas e sujeitos históricos.

This report is part of a History teaching internship experience and it aims to socialize thepossibilities of school historic knowledge production about native Brazilians (indigenouspeople)throughhistoricalsources,especiallyaudiovisualandcomicstrips.Methodologically, in order to debate about past representations, identities, knowledgeand traditions of indigenous people, the classes were developed throughout conceptconstruction, whichare: civilization, ethnocentrism, eurocentrism and otherness. The conclusion is that mobilization and problematization of various sources contribute to theconstruction of concepts of a History teaching practice that leads to the understanding of different points of view. Despite the existence of sources that are impregnated of prejudice and stereotypes, there are also those that introduce the indigenous population as protagonists as well as historic figures.
Keywords: História - Estágio supervisionado
Colégio de Aplicação – Universidade Federal de Santa Catarina
Fontes históricas
Povos indígenas
Supervised internship of History teaching
Colégio de Aplicação – Universidade Federal de Santa Catarina
History sources
Indigenous people
Citation: NUNES, Alina ; ZACCHI, Lara Lucena ; OTTO, Claricia ; ARAUJO, Camilo Buss. Representações de indígenas em diferentes fontes: desafiosno ensino de história. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 1, p. 21-35, jan/jun. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.7372. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7372. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.7372
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7372
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.