Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6577
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: BUENO, Daiane Luzia de Matos
GUILHERME, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-6349-0252
https://orcid.org/0000-0003-1349-0435
Title: Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
metadata.dc.terms.title: Revista de Iniciação à Docência
metadata.dc.terms.source: Jequié, BA
6
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 135-154
Issue Date: 2021
ISSN: 2525-4332
metadata.dc.language: pt
Abstract: Oartigoapresentaaanálisedeumaprofessorainiciantedecarreirasobreaprópriaprática ao adequar suas ações pedagógicas à perspectiva da concepção de ensino pelaPedagogiaporProjetosdeJosetteJolibertnodecorrerdeumainvestigaçãoqualitativana modalidade Pesquisa-ação. Discorre tanto sobre diálogos e estudos ocorridosjuntoaosparesdeumGrupodeEstudosePesquisaemAlfabetizaçãoquantoreflexõesindividuais sobre conceitos advindos de uma concepção interacionista do ensino e daaprendizagem aplicada à própria prática docente em uma turma de 2º ano do EnsinoFundamental,noanode2018.MedianteembasamentodosreferenciaisteóricosdeMicotti,Schön,Tardif,Ortiz,Jolibert,paraatingiroobjetivoproposto,aprofessorapesquisadora levantou seus registros das ações com as crianças em aulas, o que resultouem uma modalidade de ensino interativa em construção, porém, com ação-reflexão-açãoentreprática e teoria.

The article presents the analysis of a beginning career teacher on her own practice byadaptingherpedagogicalactionstotheperspectiveoftheconceptofteachingbyPedagogy by Projects by Josette Jolibert during a qualitative investigation in the ActionResearch modality. It discusses both dialogues and studies that took place with the peersof a Study and Research Group in Literacy, as well as individual reflectionson conceptsarising from an interactionist conception of teaching and learning applied to her teachingpracticeinaclassof2ndyearofElementaryEducation,in2018.Themethodologicalapproachisqualitative,ofactionresearch,basedonthetheoreticalframeworksofMicotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert. To achieve the proposed objective, the researcherteachercollectedherrecordsofactionswithchildreninclasses,whichresultedinan interactiveteachingmodalityunderconstruction,however,withaction-reflection-actionbetweenpracticeandtheory.
Keywords: Pedagogia por projetos
Trabalho docente
Professor reflexivo
Pedagogy by projects
Teaching work
Reflective teacher
Citation: BUENO, Daiane Luzia de Matos ; GUILHERME, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira. Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 2, p. 135-154, jul/dez. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9100. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100. Acesso em: 2022-08-09
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9100
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Revista de Iniciação à Docência

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.