Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/6577
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | BUENO, Daiane Luzia de Matos GUILHERME, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0001-6349-0252 https://orcid.org/0000-0003-1349-0435 |
Title: | Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante |
metadata.dc.terms.title: | Revista de Iniciação à Docência |
metadata.dc.terms.source: | Jequié, BA 6 2 jul./dez. |
metadata.dc.format.medium: | 135-154 |
Issue Date: | 2021 |
ISSN: | 2525-4332 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | Oartigoapresentaaanálisedeumaprofessorainiciantedecarreirasobreaprópriaprática ao adequar suas ações pedagógicas à perspectiva da concepção de ensino pelaPedagogiaporProjetosdeJosetteJolibertnodecorrerdeumainvestigaçãoqualitativana modalidade Pesquisa-ação. Discorre tanto sobre diálogos e estudos ocorridosjuntoaosparesdeumGrupodeEstudosePesquisaemAlfabetizaçãoquantoreflexõesindividuais sobre conceitos advindos de uma concepção interacionista do ensino e daaprendizagem aplicada à própria prática docente em uma turma de 2º ano do EnsinoFundamental,noanode2018.MedianteembasamentodosreferenciaisteóricosdeMicotti,Schön,Tardif,Ortiz,Jolibert,paraatingiroobjetivoproposto,aprofessorapesquisadora levantou seus registros das ações com as crianças em aulas, o que resultouem uma modalidade de ensino interativa em construção, porém, com ação-reflexão-açãoentreprática e teoria. The article presents the analysis of a beginning career teacher on her own practice byadaptingherpedagogicalactionstotheperspectiveoftheconceptofteachingbyPedagogy by Projects by Josette Jolibert during a qualitative investigation in the ActionResearch modality. It discusses both dialogues and studies that took place with the peersof a Study and Research Group in Literacy, as well as individual reflectionson conceptsarising from an interactionist conception of teaching and learning applied to her teachingpracticeinaclassof2ndyearofElementaryEducation,in2018.Themethodologicalapproachisqualitative,ofactionresearch,basedonthetheoreticalframeworksofMicotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert. To achieve the proposed objective, the researcherteachercollectedherrecordsofactionswithchildreninclasses,whichresultedinan interactiveteachingmodalityunderconstruction,however,withaction-reflection-actionbetweenpracticeandtheory. |
Keywords: | Pedagogia por projetos Trabalho docente Professor reflexivo Pedagogy by projects Teaching work Reflective teacher |
Citation: | BUENO, Daiane Luzia de Matos ; GUILHERME, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira. Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, BA, v. 6, n. 2, p. 135-154, jul/dez. 2021. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9100. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100. Acesso em: 2022-08-09 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9100 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível metodológico |
Appears in Collections: | Revista de Iniciação à Docência |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.