Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/5876
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | SGRÓ, Margarita Rosa |
Title: | Violencia política, derechos humanos y educación |
metadata.dc.terms.title: | Roteiro |
metadata.dc.terms.source: | Joaçaba 43 2 maio/ago. |
metadata.dc.format.medium: | 583-604 |
Issue Date: | 2018 |
ISSN: | 2177-6059 |
metadata.dc.language: | es |
Abstract: | O presente trabalho visa refletir sobre a responsabilidade, mas também acerca das condições que os sistemas de ensino têm em relação à cultura política. Trata-se sobretudo da cultura política contemporânea, cuja característica central parece ser a de subestimar os princípios elementares das democracias. Procuraremos justificar a hipótese de que a crítica à educação, especialmente a educação sistemática, deriva de exigir da escola, em todos os níveis, a formação de um cidadão capaz de pensar e agir contra as correntes culturais predominantes na sociedade, seja no campo da formação da autonomia do indivíduo, seja na responsabilidade coletiva da participação social do cidadão. Para delimitar a análise, vamos nos concentrar na complexa relação entre educação, violência política e direitos humanos. This article intends to reflect not only on the responsibility but also on the constraints that educational systems have as regards political culture. Especially contemporary political culture, whose main characteristic seems to be not to consider the basic principles of democracies. We will try to justify the hypothesis that critiques to education, especially to formal education, demand from school. That is, to educate a citizen able to think and act against the predominant cultural currents in society either in the area of the formation of the individual autonomy or in the citizen ́s collective responsibility of social participation. To define this analysis we are going to focus on the complex relationship between education, political violence and human rights. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la responsabilidad, pero también sobre los condicionantes que los sistemas de educación tienen con respecto a la cultura política. Especialmente la cultura política contemporánea, cuya característica central parece ser el poner entre paréntesis principios elementales de las democracias. Trataremos de justificar la hipótesis que las críticas a la educación, sobre todo a la educación sistemática, derivan de exigirle a la escuela, en todos sus niveles, que forme un ciudadano capaz de pensar y actuar contra las corrientes culturales predominantes en la sociedad, sea en el campo de la formación de la autonomía del individuo, sea en la responsabilidad colectiva de participación social del ciudadano. Para delimitar el análisis nos vamos a centrar en la compleja relación entre educación, violencia política y derechos humanos. |
Keywords: | Violência política Cultura política Direitos humanos Educação Democracia Political violence Political culture Human rigths Education Democracy Violencia Política Cultura política Derechos Humanos Educación Democracia |
Citation: | SGRÓ, Margarita Rosa. Violencia política, derechos humanos y educación. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 2, p. 583-604, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.18593/r.v43i2.17049. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17049. Acesso em: 2022-04-04 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.18593/r.v43i2.17049 |
metadata.dc.identifier.url: | https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17049 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Roteiro |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.