Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/5798
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: BUTTELLI, Felipe Gustavo Koch
BRUYNS, Clint Le
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-4398-1454
https://orcid.org/0000-0002-0676-8198
Title: Education and contemporary issues in South Africa: a look from the high education crisis
metadata.dc.terms.title: Roteiro
metadata.dc.terms.source: Joaçaba
44
1
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 120
Issue Date: 2019
ISSN: 2177-6059
metadata.dc.language: en
Abstract: Este artigo tem como objetivo apresentar aspectos históricos, tanto quanto uma breve conceptualização da situação socioeconômica contemporânea da África do Sul. A reflexão teórica deste artigo articula a participação de ambos os autores no movimento da juventude, "Taxas Deverão Cair" (Fees Must Fall). Com base nisso, pretende debater sobre as questões contemporâneas no campo da Educação Superior na África do Sul. Semelhante à realidade brasileira, desde 2015 houve um aumento de um movimento de estudantes exigindo educação gratuita e uma reforma decolonial do currículo do ensino superior, tanto quanto a justiça de gênero e racial. O movimento "Fees Must Fall" conduziu à, mas também protestou contra a militarização do campi, a prisão de estudantes, a depredação, o incêndio criminoso e a violência dos diferentes lados. A chamada crise da Educação Superior na África do Sul tornou propício um amplo debate na sociedade, tanto quanto serviu de modelo para muitas lutas de estudantes em outros contextos. Este artigo falará da realidade do envolvimento com estudantes para debater sobre a situação política e econômica na África do Sul e seu impacto no campo da educação superior. Metodologicamente, o artigo estabelece um debate bibliográfico sobre as razões sociais e econômicas da crise contemporânea. A conclusão dele aponta para uma lista de alguns dos motivos da crise da educação superior na África do Sul.

This article has as objective to present historical aspects, as much as a brief conceptualization of the contemporary socio-economic situation of South Africa. The theoretical reflection of this article articulates the participation of both authors in the youth movement “Fees Must Fall”. Based on that, it aims to debate about the contemporary issues on the field of High Education in South Africa. Like in Brazilian reality, since 2015 there has been a rise of a students’ movement demanding free education and a decolonial reform of the higher education curriculum, as much as gender and racial justice. The “Fees Must Fall” movement lead to, but also protested against, the militarization of the campi, imprisonment of students, depredation, arson and violence from the different sides. The so called High Education crisis in South Africa has made propitious a wide debate in society, as much as it has served as model for many student’s struggles in other contexts. This article will speak from the reality of the engagement with these students to debate about the political and economic situation in South Africa and its impact in the field of high education. Methodologically, the article sets up a bibliographical debate concerning the social and economic reasons for the contemporary crisis. The conclusion of it points to a list of some of the reasons for the crisis in high education in South Africa.

Este artículo tiene como objetivo presentar aspectos históricos, tanto como una breve conceptualización de la situación socioeconómica contemporánea de África del Sur. La reflexión teórica de este artículo articula la participación de ambos autores en el movimiento de la juventud, “Tasas Deberán Caer” (Fees Must Fall). Con base en ello, pretende debatir sobre las cuestiones contemporáneas en el campo de la Educación Superior en Sudáfrica. Similar a la realidad brasileña, desde 2015 hubo un aumento de un movimiento de estudiantes exigiendo educación gratuita y una reforma decolonial del currículo de la enseñanza superior, tanto como la justicia de género y racial. El movimiento “Fees Must Fall” condujo a la, pero también protestó contra la militarización del campus, la detención de estudiantes, la depredación, el incendio criminal y la violencia de los diferentes lados. La llamada crisis de la Educación Superior en Sudáfrica ha propiciado un amplio debate en la sociedad, tanto como sirvió de modelo para muchas luchas de estudiantes en otros contextos. Este artículo hablará de la realidad de la implicación con estudiantes para debatir sobre la situación política y económica en Sudáfrica y su impacto en el campo de la educación superior. Metodológicamente, el artículo establece un debate bibliográfico sobre las razones sociales y económicas de la crisis contemporánea. La conclusión de él apunta a una lista de algunos de los motivos de la crisis de la educación superior en Sudáfrica.
Keywords: África do Sul
Educação
Educação superior
Movimentos sociais
South Africa
Education
High education
Social movements
África del Sur
Educación
Educación superior
Movimientos socialies
Citation: BUTTELLI, Felipe Gustavo Koch; BRUYNS, Clint Le. Education and contemporary issues in South Africa: a look from the high education crisis. Roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 1, p. 120, jan/abr. 2019. https://doi.org/10.18593/r.v44i1.16570. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16570. Acesso em: 2022-04-04
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.18593/r.v44i1.16570
metadata.dc.identifier.url: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16570
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Roteiro

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.