Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/5732
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SIANES-BAUTISTA, Alicia
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-2285-6937
Title: Desarrollo de la Pedagogía como disciplina y su impacto en la educación superior en Francia
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
6
3
set./dez.
metadata.dc.format.medium: e5324
Issue Date: 2021
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: es
Abstract: A pedagogia constitui uma disciplina que se desenvolveu de forma diferente na Europa.Em relação ao desacordo europeu sobre a Pedagogia e suas implicações, é evidenteque a História da Educação desempenha um papel indiscutível e relevante. Este artigoestuda a evolução histórica da Pedagogia como disciplina acadêmica na França por meiode uma análise histórica e educacional rigorosa da origem e do desenvolvimento daPedagogia científica. Os resultados mostram que na França coexistem duas tendênciaseducacionais claramente diferenciadas: a formação de professores, ministrada emescolas normais e baseada em conteúdos práticos; e a Pedagogia, que estava vinculadaao estudo teórico e às universidades. Isso contribui para a fragmentação da disciplinapedagógica e da estrutura institucional francesa. Em conclusão, apesar de terimpulsionado a ciência da Pedagogia na Europa no século XVII, sua influência epresença no Ensino Superior não tiveram sucesso até tempos recentes.

Pedagogy constitutes a discipline that has been differently developed in Europe. Inrelation to the European disagreement about Pedagogy and its implications, it is evidentthat History of Education plays an unquestionable and relevant role. This article studiesthe historical evolution of Pedagogy as an academic discipline in France through arigorous historic and educational analysis of the origin and development of scientificPedagogy. Results show in France have coexisted two clearly differentiated educationaltrends: teacher training, which was imparted in écoles normales and based on practicalcontents; and, Pedagogy, which was linked to theoretical study and universities. Thiscollaborates to the fragmentation of the pedagogical discipline and the Frenchinstitutional structure. In conclusion, despite having impulsed the science of Pedagogy inEurope in the 17th century, its influence and presence in Higher Education has not beensuccessful until recent times.

La Pedagogía constituye una disciplina que ha evolucionado de forma disímil en Europa.Ante el desacuerdo europeo en relación con la Pedagogía y sus implicaciones, resultaevidente que la Historia de la Educación desempeña un rol de incuestionable relevancia.Este artículo estudia la evolución histórica de la Pedagogía como disciplina académica enFrancia mediante un riguroso análisis histórico-educativo del origen y desarrollo de laPedagogía científica. Los resultados muestran que en Francia han coexistido dosvertientes educativas claramente diferenciadas: la formación del profesorado, impartida enescuelas normales y basada en contenidos prácticos; y la Pedagogía, ligada al estudioteórico y las universidades. Esto coadyuva a la fragmentación de la disciplina pedagógicay de la estructura institucional francesa. En conclusión, a pesar de haber impulsado laciencia de la Pedagogía en Europa en el siglo XVII, su influjo y presencia en la EducaciónSuperior no han sido exitosos hasta tiempos recientes.
Keywords: Educação superior
História da educação
Pedagogia
Pedagogia e educação
First higher education
History of education
Pedagogy
Pedagogy and education
Educación superior
Historia de la educación
Pedagogía
Pedagogía y educación
Citation: SIANES-BAUTISTA, Alicia. Desarrollo de la Pedagogía como disciplina y su impacto en la educación superior en Francia. Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 3, p. e5324, set/dez. 2021. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i2.5324. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/5324/5275. Acesso em: 2022-03-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i2.5324
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/5324/5275
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.