Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/5705
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: RETAMAR, Guadalupe de la Maya
LÓPEZ-PÉREZ, Magdalena
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0003-4201-4024
https://orcid.org/0000-0001-6233-1719
Title: Hábitos lectores y competencia léxica de futuros profesores de inglés em educación primaria
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
6
1
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: e3504
Issue Date: 2021
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: es
Abstract: Este artigo pretenderefletir sobre a competência linguística e o desenvolvimento de hábitos de leitura no ensino superior, focando especificamente a análise da competência lexical de futuros professores primários de inglês e seus usos de leitura nessa língua estrangeira. Participaram da pesquisa 34 alunos do Itinerário de Intensificação de Inglês do Ensino Fundamental da Faculdade de Educação da Universidade de Extremadura. Esses alunos preencheram um questionário para determinar a extensão de seu vocabulário receptivo e um teste simples no qual relataram seus hábitos de leitura. A maioria dos alunos ainda não adquiriu o conhecimento do léxico das 3.000 palavras mais frequentes e tambémnão estabeleceu um hábito de leitura em uma língua estrangeira. Por fim, na análise de correlação realizada, não foi observada relação entre frequência de leitura e tamanho do vocabulário.

This article aims to reflect on linguistic competence and the development of reading habits in higher education, specifically focusing on the analysis of the lexical competence of future primary English teachers and their reading uses in this foreign language. 34 students from the English Intensification Itinerary, from the Primary Education Degree at the Faculty of Education from the University of Extremadura have participated in the research. These students completed a questionnaire to determine the extent of their receptive vocabulary and a simple test in which they reported their reading habits. Most of the students have not yet acquired the knowledge of the lexicon of the 3000 most frequent words and neither have they established a reading habit in a foreign language. Lastly, in the correlation analysis carried out, no relationship between reading frequency and vocabulary size was observed.

Este artículopretendereflexionar sobre la competencia lingüística y el desarrollo de hábitos lectores en la educación superior, centrándose específicamente en el análisis de la competencia léxica de los futuros profesores de inglés de Primaria y sus usos lectores en esta lengua extranjera. En la investigación han participado 34 estudiantes del Itinerario de intensificación de inglés, del Grado de Educación Primaria de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. Dichos estudiantes completaron un cuestionario para determinar la extensión de su vocabulario receptivo y un sencillo test en el que informaban de sus hábitos de lectura. La mayoría de los alumnos no tiene aún adquirido el conocimiento del léxico de las 3.000 palabras más frecuentes y tampoco tiene afianzado un hábito lector en lengua extranjera. Por último, en el análisis de correlación efectuado no se aprecia relación entre la frecuencia de lectura y el tamaño del vocabulario.
Keywords: Leitura
Vocabulário
Formação inicial do professor
Línguas estrangeiras
Reading
Vocabulary
Initial teacher training
Foreign languages
Lectura
Vocabulario
Formación inicial del profesor
Lenguas extranjeras
Citation: RETAMAR, Guadalupe de la Maya; LÓPEZ-PÉREZ, Magdalena. Hábitos lectores y competencia léxica de futuros profesores de inglés em educación primaria. Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 1, p. e3504, jan/abr. 2021. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3504. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3504/3568. Acesso em: 2022-03-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3504
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3504/3568
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.