Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/5014
metadata.dc.type: | Artigos |
metadata.dc.creator: | PADILHA, Fernanda Yasmin Odila Maestri Miguel RODRIGUES, Anna Carolina Goulart SILVEIRA, Isabela Costa ARAKAWA-BELAUNDE, Aline Megumi |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0003-4780-5423 https://orcid.org/0000-0001-6680-9919 https://orcid.org/0000-0001-9104-6458 https://orcid.org/0000-0002-2159-6486 |
Title: | Fonoaudiologia e bullying: ação de promoção de saúde na escola |
metadata.dc.terms.title: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
metadata.dc.terms.source: | Araraquara 14 2 abr./jun. |
metadata.dc.format.medium: | 499-507 |
Issue Date: | 2019 |
ISSN: | 1982-5587 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | O objetivo deste artigo foi descrever a realização de uma ação fonoaudiológica na escola como uma possibilidade de promover a saúde em relação à temática bullying, na busca pelo respeito às diferenças. Método: O trabalho foi realizado com as crianças do 1º e 2º ano do ensino fundamental, que estudavam no período matutino na maior escola da América Latina. A ação foi realizada por meio da prática teatral, em consonância com as políticas públicas de saúde vigentes. Resultados: Observou-se que o teatro despertou o interesse das crianças que por sua vez reagiram de forma positiva diante discussões que surgiram posteriormente à apresentação do grupo. Além disso pode-se observar o envolvimento dos professores presentes no momento bem como da coordenação da escola. Conclusões: a fonoaudiologia mostrou-se aliada na promoção da saúde bem como no trabalho intersetorial, com a educação. The aim of this study was to describe the realization of a speech language and hearing sciences action in school as an opportunity to promote health related to bullying theme, in the quest for respect for differences. The work was carried out with the children of the 1st and 2nd year of primary school, who studied inthe morning in the largest school in Latin America. The action was carried out through the theater practice, in line with the current health policies. Results: It was observed that the theater aroused the children interest that responded positively to discussions that emerged after group presentation. Furthermore,it was observed the teachers and school coordinator involvement. Conclusions: the speech language and hearing sciences proved be and ally in the health promotion as well as with intersectoral work, with the education. El objetivo de este artículo fue describir la realización de una acción fonoaudiológica en la escuela como una posibilidad de promover la salud en relación a la temática de bullying, en la búsqueda por el respeto a las diferencias. Método:El trabajo fue realizado con los niños del 1º y 2º año de la enseñanza fundamental, que estudiabanen el período matinalen la mayor escuela de América Latina. La acción fue realizada por medio de la práctica teatral, en consonancia con las políticas públicas de salud vigentes. Resultados:Se observó que el teatro despertó el interés de los niños que a su vez reaccionaron de forma positiva ante discusiones que surgieron posteriormente a la presentación del grupo. Además, se pudoobservar la implicación de los profesores presentes en el momento así como de la coordinación de la escuela. Conclusiones:la fonoaudiología se mostró aliada en la promoción de la salud así como en el trabajo intersectorial, con la educación. |
Keywords: | Fonoaudiologia Promoção da saúde Serviços de saúde escolar Atenção primária à saúde Speech language and hearing sciences Health promotion School health services Primary health care Fonoaudiología Promoción de la salud Servicios de salud escolar Atención primaria de salud |
Citation: | PADILHA, Fernanda Yasmin Odila Maestri Miguel ; RODRIGUES, Anna Carolina Goulart ; SILVEIRA, Isabela Costa ; ARAKAWA-BELAUNDE, Aline Megumi. Fonoaudiologia e bullying: ação de promoção de saúde na escola. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 499-507, abr/jun. 2019. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i2.8924. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8924. Acesso em: 2022-03-07 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.21723/riaee.v14i2.8924 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8924 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível metodológico |
Appears in Collections: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.