Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/5010
metadata.dc.type: Artigos
metadata.dc.creator: MARTINS, Paulo Fernando de Melo
SANTOS, Maurício Dias dos
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-3551-8363
https://orcid.org/0000-0003-4563-5467
Title: As políticas afirmativas no ensino superior e o desenho institucional de justiça como equidade em Rawls
metadata.dc.terms.title: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
metadata.dc.terms.source: Araraquara
14
2
abr./jun.
metadata.dc.format.medium: 437-455
Issue Date: 2019
ISSN: 1982-5587
metadata.dc.language: pt
Abstract: Este artigo resultou de debates e pesquisas no Núcleo Interdisciplinar de Educação em Direitos Humanos da Universidade Federal do Tocantins sobre políticas de acesso e permanência no ensino superior. Analisou o resultado da política de cotas no perfil discente das universidades federais sob a luz rawlsiana de justiça. As reflexões recorreram aos dados da IV Pesquisa Nacional sobre o Perfil Socioeconômico e Cultural dos Graduandos das Instituições Federais de Ensino Superior, da Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior com o Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. Referenciando-se no princípio da diferença, conclui que para operar de maneira efetiva e em plenitude na concretização da justiça social, medidas de ação afirmativa não devem apenas prever a discriminação positiva sobre um viés único, que no caso das cotas para o ensino superior almeja somente a questão do acesso sem garantir condições adequadas de permanência.

The article resulted from debates and research in the Interdisciplinary Nucleus of Human Rights Education of the Federal University of Tocantins on policies of access and permanence in higher education. He analyzed the result of the quota policy in the student profile of federal universities in the light of Rawlsian justice. The reflections drew on data from the IV National Survey on the Socioeconomic and Cultural Profile of the Graduates of the Federal Institutions of Higher Education, the National Association of Leaders of the Federal Institutions of Higher Education with the National Forum of Pro-rectors of Community and Student Affairs. Referring to the principle of difference, he concludes that to operate effectively and fully in the realization of social justice, affirmative action measures should not only provide for positive discrimination on a single bias, which in the case of quotas for higher education only the issue of access without ensuring adequate conditions of permanence.

Este artículo resultó de debates e investigaciones en el Núcleo Interdisciplinario de Educación en Derechos Humanos de la Universidad Federal de Tocantins sobre políticas de acceso y permanencia para educación superior. Analizó el resultado de la política de cuotas en el perfil discente de las universidades federales bajo la luz rawlsiana de justicia. Las reflexiones recurrieron a los datos de la IV Investigación Nacional sobre el Perfil Socioeconómico y Cultural de los Graduandos de las Instituciones Federales de Enseñanza Superior, de la Asociación Nacional de los Dirigentes de las Instituciones Federales de Enseñanza Superior y del Foro Nacional de Pro-rectores de Asuntos Comunitarios y Estudiantiles. Al referirse al principio de la diferencia, concluye que para operar de manera efectiva y en plenitud en la concreción de la justicia social, medidas de acción afirmativa no sólo deben prever la discriminación positiva sobre un sesgo único, que en el caso de las cuotas para la enseñanza superior anhela sólo la cuestión del acceso sin garantizar condiciones adecuadas de permanencia.
Keywords: Ensino superior
Ações afirmativas
Cotas raciais
Rawls
Higher education
Affirmative actions
Racial quotas
Rawls
Enseñanza superior
Acciones afirmativas
Cotas raciales
Rawls
Citation: MARTINS, Paulo Fernando de Melo ; SANTOS, Maurício Dias dos. As políticas afirmativas no ensino superior e o desenho institucional de justiça como equidade em Rawls. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 437-455, abr/jun. 2019. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i2.11753. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11753. Acesso em: 2022-03-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v14i2.11753
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11753
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.