Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/4894
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | PEREIRA, Patricia Sandalo ANDRADE, Susimeire Vivien Rosotti de |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0002-7554-0058 https://orcid.org/0000-0001-9188-8620 |
Title: | Formação de professores: reflexões sobre o caminho a ser percorrido |
metadata.dc.terms.title: | Roteiro |
metadata.dc.terms.source: | Joaçaba 30 2 set. |
metadata.dc.format.medium: | 131-148 |
Issue Date: | 2005 |
ISSN: | 2177-6059 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | Este artigo é uma tentativa de mais uma vez trazer à luz da reflexão a importância da formação do professor no sucesso do processo de ensino-aprendizagem no contexto escolar, principalmente quando se trata de trabalhar com a educação matemática. Destaca-se que todo o processo desencadeado em sala de aula parte da premissa de que a visão do professor é sistematizada a partir de todas as ações a serem ali desenvolvidas, com o fim maior de formar o educando com as bases conceituais e práticas referentes aos saberes da Matemática. Assim, a perspectiva que o professor tem diante da Matemática será reforçada na sua atividade e, por conseqüência, será determinante no momento de realizar as intervenções na sua prática, ou seja, cada professor trabalha com os conteúdos matemáticos segundo a concepção de Matemática que traz consigo e, nesse sentido, a qualidade da formação do professor passa a ter um papel fundamental no que diz respeito aos resultados da práxis pedagógica. Com o objetivo de capacitar os professores em formação continuada, por meio de novas metodologias, visando contribuir para o aprimoramento das aulas desses professores, desenvolveram-se alguns projetos a partir dos seguintes temas: construção de conceitos matemáticos por intermédio de atividades práticas no curso normal, em nível médio; construção de origami e o estudo de conceitos geométricos envolvidos; histórico do surgimento do número de ouro e suas aplicações em figuras geométricas, na natureza e na arquitetura e estudo e aplicação de softwares livres de Matemática. This article is an attempt to once again bring to light the importance of teacher training in the success of the teaching-learning process in the school context, especially when it comes to working with mathematics education. It is noteworthy that the entire process triggered in the classroom starts from the premise that the teacher's vision is systematized from all the actions to be developed there, with the greater aim of training the student with the conceptual and practical bases related to the Mathematics knowledge. Thus, the perspective that the teacher has in relation to Mathematics will be reinforced in their activity and, consequently, will be decisive when carrying out interventions in their practice, that is, each teacher works with the mathematical contents according to the conception of Mathematics that brings and, in this sense, the quality of teacher education plays a fundamental role with regard to the results of pedagogical praxis. With the objective of training teachers in continuing education, through new methodologies, aiming to contribute to the improvement of these teachers' classes, some projects were developed based on the following themes: construction of mathematical concepts through practical activities in the normal course , at medium level; construction of origami and the study of geometric concepts involved; history of the emergence of the golden number and its applications in geometric figures, in nature and in architecture and the study and application of free Mathematics software. Este artículo es un intento de traer nuevamente a la luz la importancia de la formación docente en el éxito del proceso de enseñanza-aprendizaje en el contexto escolar, especialmente cuando se trata de trabajar con la educación matemática. Cabe destacar que todo el proceso desencadenado en el aula parte de la premisa de que la visión del docente se sistematiza a partir de todas las acciones a desarrollarse allí, con el objetivo mayor de formar al alumno con las bases conceptuales y prácticas relacionadas con el saber Matemático. Así, la perspectiva que el docente tenga en relación a las Matemáticas se verá reforzada en su actividad y, en consecuencia, será determinante a la hora de realizar intervenciones en su práctica, es decir, cada docente trabaja los contenidos matemáticos de acuerdo a la concepción de Matemática que trae y, en este sentido, la calidad de la formación del profesorado pasa a jugar un papel fundamental en cuanto a los resultados de la praxis pedagógica. Con el objetivo de formar docentes en educación continua, a través de nuevas metodologías, buscando contribuir a la mejora de las clases de estos docentes, se desarrollaron algunos proyectos basados en los siguientes temas: construcción de conceptos matemáticos a través de actividades prácticas en el curso normal, a nivel medio. nivel; construcción de origami y el estudio de los conceptos geométricos involucrados; historia de la aparición del número áureo y sus aplicaciones en figuras geométricas, en la naturaleza y en la arquitectura y el estudio y aplicación de software libre de Matemáticas. Cet article tente de remettre en lumière l'importance de la formation des enseignants dans la réussite du processus d'enseignement-apprentissage en contexte scolaire, particulièrement lorsqu'il s'agit de travailler avec l'enseignement des mathématiques. Il est à noter que tout le processus déclenché en classe part du principe que la vision de l'enseignant est systématisée à partir de toutes les actions à y développer, dans le plus grand but de former l'élève aux bases conceptuelles et pratiques liées aux connaissances mathématiques. Ainsi, la perspective que l'enseignant a par rapport aux mathématiques sera renforcée dans son activité et, par conséquent, sera décisive lors de la réalisation d'interventions dans sa pratique, c'est-à-dire que chaque enseignant travaille avec les contenus mathématiques selon la conception des mathématiques qui apporte et, en ce sens, la qualité de la formation de l'enseignant commence à jouer un rôle fondamental au regard des résultats de la pratique pédagogique. Dans l'objectif de former des enseignants à la formation continue, à travers de nouvelles méthodologies, visant à contribuer à l'amélioration des classes de ces enseignants, certains projets ont été élaborés autour des thèmes suivants : construction de concepts mathématiques par des activités pratiques en cours normal, à moyen niveau; construction d'origami et étude des concepts géométriques impliqués; histoire de l'émergence du nombre d'or et de ses applications dans les figures géométriques, dans la nature et dans l'architecture et l'étude et l'application des logiciels mathématiques libres. |
Keywords: | Formação de professores Concepções matemáticas Reflexão Teacher training Mathematical conceptions Reflection Formación del profesorado Concepciones matemáticas Reflexión Formation des enseignants Conceptions mathématiques Réflexion |
Citation: | PEREIRA, Patricia Sandalo ; ANDRADE, Susimeire Vivien Rosotti de. Formação de professores: reflexões sobre o caminho a ser percorrido. Roteiro, Joaçaba, v. 30, n. 2, p. 131-148, set. 2005. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/8847. Acesso em: 2022-03-07 |
metadata.dc.identifier.url: | https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/8847 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Roteiro |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.