Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/4826
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PACHECO, Mayara Alves Loiola
SILVA NETA, Maria de Lourdes da
MAGALHÃES JÚNIOR, Antônio Germano
FLORÊNCIO, Thaís de Sousa
PEQUENO, Alice Maria Correia
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-6017-5852
https://orcid.org/0000-0002-3726-4806
https://orcid.org/0000-0002-0988-4207
https://orcid.org/0000-0001-9761-2334
https://orcid.org/0000-0002-4248-1610
Title: A constituição dos saberes docentes: investigação com professores bacharéis
metadata.dc.terms.title: Linhas Críticas
metadata.dc.terms.source: Brasília
27
jan./dez.
metadata.dc.format.medium: e38487
Issue Date: 2021
ISSN: 1981-0431
metadata.dc.language: pt
Abstract: O artigo analisa a docência no ensino superior e objetiva compreender a constituição dos saberes de professores que trabalham em um curso de bacharelado de uma instituição pública. Teve como principais pressupostos teóricos: Tardif (2014), Gauthier et al. (2013), Pacheco (2019), Cunha (2010), dentre outros. Realizaram-se entrevistas semiestruturadas com nove professores. Como resultados, observou-se que a constituição dos saberes docentes percorreu os caminhos das histórias de vida dos sujeitos e as experiências durante a formação e atuação profissional no ensino superior, em vivências com os pares, discentes, gestão do curso, estudos e formações.

The article analyzes teaching in higher education and aims to understand the constitution of knowledge of professors who work in a bachelor's degree course at a public institution. Its main theoretical assumptions were: Tardif (2014), Gauthier et al. (2013), Pacheco (2019), Cunha (2010), among others. Semi-structured interviews were carried out with nine teachers. As a result, it was observed that the constitution of teaching knowledge followed the paths of the subjects' life histories and experiences during training and professional performance in higher education, in experiences with peers, students, course management, studies and training.

El artículo analiza la docencia en la enseñanza superior y tiene como objetivo comprender la constitución del saber de los profesores que actúan en un curso de licenciatura en una institución pública. Sus principales supuestos teóricos fueron: Tardif (2014), Gauthier et al. (2013), Pacheco (2019), Cunha (2010), entre otros. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a nueve docentes. Como resultado, se observó que la constitución del saber docente siguió los caminos de las historias de vida y experiencias de los sujetos durante la formación y actuación profesional en la enseñanza superior, en las experiencias con pares, alumnos, gestión de cursos, estudios y formación.

L'article analyse l'enseignement dans l'enseignement supérieur et vise à comprendre la constitution des savoirs des professeurs qui travaillent dans un cursus de licence dans un établissement public. Ses principales hypothèses théoriques étaient : Tardif (2014), Gauthier et al. (2013), Pacheco (2019), Cunha (2010), entre autres. Des entretiens semi-directifs ont été réalisés auprès de neuf enseignants. De ce fait, il a été observé que la constitution des savoirs pédagogiques suivait les trajectoires des histoires de vie et des expériences des sujets au cours de la formation et de la performance professionnelle dans l'enseignement supérieur, dans les expériences avec les pairs, les étudiants, la gestion des cours, les études et la formation.
Keywords: Docência
Formação de professores
Ensino superior
Teaching
Teacher training
Higher education
Docencia
Formación del profesorado
Educación superior
Enseignement
Formation des enseignants
Enseignement supérieur
Citation: PACHECO, Mayara Alves Loiola; SILVA NETA, Maria de Lourdes da; MAGALHÃES JÚNIOR, Antônio Germano; FLORÊNCIO, Thaís de Sousa; PEQUENO, Alice Maria Correia. A constituição dos saberes docentes: investigação com professores bacharéis. Linhas Críticas, Brasília, v. 27, p. e38487, jan/dez. 2021. https://doi.org/10.26512/lc27202138487. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38487. Acesso em: 2022-02-25
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.26512/lc27202138487
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38487
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Linhas Críticas

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.