Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3932
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: GOMES, Carlos Alberto
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-6702-5662
Title: Poder, autoridade e liderança institucional na escola e na sala de aula: perspectivas sociólogicas clássicas
metadata.dc.terms.title: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
17
63
abr./jun.
metadata.dc.format.medium: 235-262
Issue Date: 2009
ISSN: 1809-4465
metadata.dc.language: pt
Abstract: The following article presents, in a summarized way, the sociological view of three classic authors - Emile Durkheim, Willard Waller and Philip Jackson - on the relationship between teachers and students in the context of the educational and pedagogical relationship. The three authors argue in favor of a hierarchical view of education and teaching, considering this institutional model to be the best way to envision an interactive dynamic inevitably conditioned by a considerable potential for conflict. All of them consider that the success of education in general, and education in schools, in particular, depends - decisively - on the effectiveness of disciplinary actions, in a context in which the institutional leadership gives support to the teachers' authority. It is a view considered to be traditional and conservative by many people - the authors themselves tend to consider it simply realistic- which challenges several anti hierarchical pedagogical currents, and which, clearly, is at loggerheads with presuppositions and justifications that typify the individualist, narcissistic and hedonistic process of personalization of present-day (post)modern society.

Este artículo presenta, de forma resumida, la vision sociologica de tres autores clasicos - Emile Durkheim, Willard Waller e Philip Jackson -sobre la relacion entre profesores y alumnos en el ambito de la relacion educativa y pedagogica. Los tres autores defienden una vision jerarquica de la educacion y de la enseñanza, y consideran que ese modelo institucional es la mejor forma de encarar una dinamica interactiva inevitablemente condicionada por un elevado potencial de conflicto. Los tres autores consideran que el exito de la educacion, en general, y de la educacion escolar, en particular, depende, de modo decisivo, de la eficácia de la accion disciplinaria, en el ambito de un liderazgo institucional que asegure la autoridad de los profesores. Es una vision considerada por muchos como tradicional y conservadora - los propios autores tienden a considerarla simplemente realista - que desafia varias corrientes pedagogicas antijerarquicas, y, que, claramente, se oponen a los presupuestos y logicas de accion que caracterizan el proceso de personalizacion individualista, narcisista y hedonista de la actual sociedad (pos) moderna.

O presente artigo apresenta, de forma resumida, a visão sociológica de três autores clássicos - Émile Durkheim, Willard Waller e Philip Jackson - sobre a relação entre professores e alunos no quadro da relação educativa e pedagógica. Os três autores defendem uma visão hierárquica da educação e do ensino, considerando ser esse modelo institucional a melhor forma de encarar uma dinâmica interactiva inevitavelmente condicionada por um elevado potencial de conflito. Todos consideram que o sucesso da educação, em geral, e da educação escolar, em particular, depende, de modo decisivo, da eficácia da acção disciplinar, no quadro de uma liderança institucional que assegure a autoridade dos professores. É uma visão por muitos considerada tradicional e conservadora - os próprios autores tendem a considerá-la simplesmente realista - que desafia várias correntes pedagógicas anti-hierárquicas, e que, claramente, se opõe aos pressupostos e lógicas de acção que caracterizam o processo de personalização individualista, narcisista e hedonista da actual sociedade (pós) moderna.
Keywords: Teaching
Hierarchy
Authority
Power
Leadership
Sociedad
Cultura
Socializacion
Enseñanza
Reglas. Jerarquia
Poder
Autoridad
Disciplina
Liderazgo
Sociedade
Poder
Autoridade
Disciplina
Liderança
Citation: GOMES, Carlos Alberto. Poder, autoridade e liderança institucional na escola e na sala de aula: perspectivas sociólogicas clássicas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio de Janeiro, v.17, n. 63, p. 235-262, abr./jun. 2009. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/512. Acesso: 2021-08-17
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/512
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.