Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3910
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorWERNECK, Vera Rudge-
dc.date.accessioned2021-08-17T20:28:03Z-
dc.date.available2021-08-17T20:28:03Z-
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationWERNECK, Vera Rudge. Uma avaliação sobre a relação multiculturalismo e educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio de Janeiro, v.16, n. 60, p. 413-436, jul./set. 2008. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/665. Acesso: 2021-08-17-
dc.identifier.issn1809-4465-
dc.identifier.urihttp://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3910-
dc.description.abstractThe purpose of the article is to evaluate the relationship between multiculturalism and education. Initially, general considerations are made on the subject matter and, subsequently, an analysis is made of the concepts of identity and culture, which are indispensable categories for the comprehension of the concept of multiculturalism. The article goes on to conceptualize education as the procedure that causes the learner to recognize, learn and classify values in a hierarchical manner, according to learner's own method, in such a way as to enable the individual to ascertain his position in the world as a person and personality. Understanding evaluation as the analysis of the worth of something in relation to another determined point of reference and it is based on the philosophical standpoint of the Theory of Values developed by Max Scheler (1955) and Yvan Gobry (1975). From the sociological standpoint, it is based on the ideas of Tomás Tadeu da Silva (1994) (2005). The article closes with an assessment of the education requirements with regard to multiculturalism and defends the need to establish points of reference to enable an evaluation of this relationship.en_US
dc.description.abstractEl artículo tiene como objetivo la evaluacion de la relacion entre “multiculturalismo” y educacion. Empieza con consideraciones generales cerca el tema perpasando luego al analisis de nociones de la identidad y cultura, categorias indispensables a la comprension del “multiculturalismo”. Conceptuase, entonces, la educacion como el proceso que lleva al estudiante a reconocer, asegurar y jeraquizar los valores de forma propia y acomodada para que se pueda establecerse frente al mundo como persona y como personalidad. Mirando a la evaluacion como el analisis de valor de alguna cosa en relacion a un dado referencial, va a fundamentarse en la mirada filosofica DeLa Teoriade los Valores de Max Scheler (1955) y Yvan Gobry (1975). Del prisma sociologico, asenta se em Tomas Tadeu da Silva (1994, 2005). Se va a concluir alentando las exigencias de la educacion en relacion al “multiculturalismo” y presentado la necesidad de apuntamentos de referenciales para que se pueda hacer el provenir de la evaluacion de esta relacion.es_ES
dc.description.abstractO artigo tem como objetivo a avaliação da relação entre multiculturalismo e educação. Inicia com considerações gerais sobre o tema, passando, em seguida, para a análise das noções de identidade e de cultura, categorias indispensáveis para a compreensão da noção de multiculturalismo. Conceitua então a educação como o processo que leva o educando a reconhecer, apreender e hierarquizar os valores de modo próprio e adequado para que possa situar-se no mundo como pessoa e como personalidade. Entendendo a avaliação como a análise do valor de algo com relação a um determinado referencial, vai fundamentar-se do ponto de vista filosófico na Teoria dos Valores de Max Scheler (1955) e de Yvan Gobry (1975). Do ângulo sociológico baseia-se em Tomás Tadeu da Silva (1994, 2005). Conclui levantando as exigências da educação com relação ao multiculturalismo e mostrando a necessidade do estabelecimento de referenciais para que se possa realizar o procedimento da avaliação dessa relação.pt_BR
dc.format.medium413-436-
dc.languageptpt_BR
dc.subjectMulticulturalismen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectIdentityen_US
dc.subjectCultureen_US
dc.subjectEvaluationen_US
dc.subjectMulticulturalismoes_ES
dc.subjectEducaciones_ES
dc.subjectIdentidades_ES
dc.subjectCulturaes_ES
dc.subjectEvaluaciones_ES
dc.subjectMulticulturalismopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subject.classificationNível teórico-
dc.titleUma avaliação sobre a relação multiculturalismo e educação-
dc.typeArtigo-
dc.terms.sourceRio de Janeiro-
dc.terms.source16-
dc.terms.source60-
dc.terms.sourcejul./set.-
dc.identifier.urlhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/665-
dc.terms.titleEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação-
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.