Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3906
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: FREITAS, Neli Klix
Title: Inclusão socioeducativa na escola: avaliação do processo e dos alunos
metadata.dc.terms.title: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
16
60
jul./set.
metadata.dc.format.medium: 323-336
Issue Date: 2008
ISSN: 1809-4465
metadata.dc.language: pt
Abstract: The purpose of this article is to present theoretical and conceptual questions about Public Inclusive Policies and to reflect upon evaluation of children with special educational needs. The article was based on the results of the author's research on this subject. The right to regular education has made possible for children with special educational needs to develop cognitive and social functions and for teachers who are involved in this process, to seek for qualification in several fields of knowledge. The article also mentions evaluation, which needs a critic reflection. Special attention is given to Vygotsky's theoretical contributions, and to their implications for the discussions on education and society inclusion.

La propuesta del artículo es presentar cuestiones teoricas y conceptuales sobre las Politicas Públicas de Inclusion y pensar sobre la evaluacion de alumnos portadores de necesidades educativas particulares, en clases de educacion inclusiva. El artículo fue elaborado a partir de la pesquisa de la autora sobre el tema. El derecho a la enseñanza regular tiene ofertado a los educandos con necesidades educativas especiales el desenvolvimiento de funciones cognitivas y sociales, y a los docentes la búsqueda de calificacion en distintas areas del conocimiento. La evaluacion debe ser criticamente pensada. Particular atencion es dada al aporte teorico de Vygotsky y sus implicaciones para el debate sobre la inclusion en educacion y sociedad.

A proposta do artigo é a de apresentar questões teórico-conceituais referentes às Políticas Públicas Inclusivas e refletir sobre a avaliação de crianças com necessidades educativas especiais em classes de educação inclusiva. O artigo foi elaborado com base na pesquisa sobre o tema desenvolvida pela autora. O direito ao ensino regular tem possibilitado às crianças com necessidades educativas especiais o desenvolvimento de funções cognitivas e sociais, e aos professores envolvidos nesse processo, a busca de qualificação em várias áreas do conhecimento. O artigo também aborda a avaliação, que deve ser repensada de modo crítico. Atenção especial é dada às contribuições teóricas de Vygotsky e suas implicações para o debate sobre inclusão na educação e na sociedade.
Keywords: Policies and inclusion
Inclusive education
Teachers
Children with special educational needs
Evaluation
Vygotsky's theory
Legislacion y inclusion
Educacion inclusiva
Docentes
Alumnos con necesidades educativas especiales
Evaluacion
Teoria de Vygotsky
Legislação e inclusão
Educação inclusiva
Alunos com necessidades educativas especiais
Avaliação
Teoria de Vygotsky
Citation: FREITAS, Neli Klix. Inclusão socioeducativa na escola: avaliação do processo e dos alunos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio de Janeiro, v.16, n. 60, p. 323-336, jul./set. 2008. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/536. Acesso: 2021-08-17
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/536
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.