Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3847
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: WERNECK, Vera Rudge
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-6537-2441
Title: Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa
metadata.dc.terms.title: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
14
51
abr./jun.
metadata.dc.format.medium: 173-196
Issue Date: 2006
ISSN: 1809-4465
metadata.dc.language: pt
Abstract: The work emphasizes the need for accuracy in the terms used to describe the acquisition of knowledge, in order to achieve the best assessment of the learning process, with special weight on the notions of knowledge construction and knowledge. Then, the work addresses the notion of constructivism and the role of teaching institutions in the achievement of teaching and research goals. It argues that the teaching and learning processes fall under the responsibility of the school, while the scientific community is in charge of scientific production, but one procedure is not in opposition to the other. Instead, one procedure supplements the other, even though they are distinct in nature, each with its own characteristics. A teacher must seek excellence in teaching activities, while a researcher must attempt to achieve excellence in research activities. The author affirms that teaching is not restricted to the transmission of past knowledge, but it also entails a process that gives rise to observation and critical reflection capabilities. Good teaching, which should not be described as the gathering of information, but rather as the formation of references and the development of evaluation capabilities, is of fundamental importance to the scientific and technological production. The work goes on to show that proper methodology, originality, dedication and financial investment are all requirements of scientific research. The conclusion is that the learning process cannot be mistaken for the process of scientific production, but the former must, necessarily, precede the latter

El trabajo enfatiza la necesidad de la precision de los termos utilizados en la constitucion de los conocimientos para la mejor avaluacion del aprendizaje, enfocando, en especial, las nociones de construcción del conocimiento y el conocimiento. Reflexiona, en seguida, sobre el llamado constructivismo y sobre la funcion de las instituciones de enseñaza cuanto a los objetivos del enseñaza y de la investigación. Expone, tambien, que la enseñaza y el aprendizaje son obligaciones de la escuela, mientras el hacer ciencias y tareas de la comunidad cientifica. Ademas de destacar que un procedimiento no se opone al otro. Ambos se complementan, aunque sean distintos y con caracteristicas propias. El docente debe buscar excelencia en la enseñaza, asi como el investigador en la investigación cientifica. Considera como enseñaza no solo la transmision del ya conocido pero el proceso que encamina a una capacidad de observacion y de un analisis critico. Una buena enseñaza que debe ocurrir no como un almacenamiento de informaciónes pero como una formacion de referencias y desarrollo de la capacidad de avaluacion, que va a ser fundamental para una produccion cientifica y tecnologica. Aun muestra ser exigencias da investigación cientifica, la metodologia adecuada, originalidad, dedicacion e inversion financiero. Asi se conclui que el proceso de aprendizaje no puede confundirse con la produccion cientifica, pues este debe antecederlo necesariamente.

O trabalho enfatiza a necessidade da precisão dos termos utilizados na constituição dos saberes para a melhor avaliação da aprendizagem, focalizando, em especial, as noções de construção do conhecimento, e de conhecimento. Reflete, em seguida, sobre o chamado construtivismo e sobre o papel das instituições de ensino quanto aos objetivos do ensino e da pesquisa. Procura demonstrar serem o ensinar e o aprender incumbências da escola enquanto que o fazer ciência é tarefa da comunidade científica, e que, um procedimento não se opõe ao outro. Ambos se complementam embora sejam distintos e com características próprias. O docente deve buscar excelência no ensino, assim como o pesquisador, na pesquisa. Considera como ensino não apenas a transmissão do já conhecido, mas o processo que leva à capacidade de observação e de reflexão crítica. O bom ensino que deve ocorrer não como um armazenamento de informações, mas como formação de referenciais e desenvolvimento da capacidade de avaliação, o que vai ser fundamental para a produção científica e tecnológica. Mostra ainda serem exigências da pesquisa científica, metodologia adequada, originalidade, dedicação e investimento financeiro. Chega então à conclusão de que o processo da aprendizagem não se confunde com o da produção científica mas que deve antecedê-lo necessariamente.
Keywords: Knowledge construction
Constructivism
Teaching
Learning
Research
Construccion del conocimiento
Constructivismo
Enseñaza
Aprendizaje
Investigacion cientifica
Construção do conhecimento
Construtivismo
Ensino
Aprendizagem
Pesquisa
Citation: WERNECK, Vera Rudge. Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio de Janeiro, v.14, n. 51, p. 173-196, abr./jun. 2006. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/693. Acesso: 2021-08-17
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/693
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.