Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3822
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SILVA, Christina Marilia Teixeira da
AZEVEDO, Nyrma Souza Nunes de
Title: O significado das tecnologias de informação para educadores
metadata.dc.terms.title: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
13
46
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 39-54
Issue Date: 2005
ISSN: 1809-4465
metadata.dc.language: pt
Abstract: This qualitative/quantitative research attempted to investigate the perceptions of teachers in relation to technologies of information (TI), especially computers and Internet. It is a continuation of a previous research, which tried to identify the meaning of TI to students. The data, gathered from 556 students, revealed that they long to deal with TI for they consider the computer a learning tool and the Internet, a source of communication and research.This study, which involved 120 teachers of both private and public schools, pointed out that they consider the computer an ally, not a menace, to their profession. The research showed that there seems to be a relationship between the kind of school in which the teacher works and the use of TI in pedagogical practice. There are hints that the rejection towards new technologies, which seemed to exist among teachers, has decreased.

La investigación descrita de naturaleza cuantitativa y cualitativa tuvo como objetivo investigar las percepciones docentes con relacion a las tecnologias de información (TI), especificamente la computadora y la Internet. Se trata de una continuacion de un estudio anterior, que busco identificar el significado de las TI para los alumnos. Los datos obtenidos junto a 556 alumnos revelaron que estos, ademas de querer utilizar las TI en su aprendizaje, consideraban la computadora como una herramienta, y la Internet, un instrumento de comunicacion y investigación. En este estudio, con 120 profesores de escuelas públicas y privadas, encontramos indicadores de que la computadora es considerada un aliado y no una amenaza con relacion a la profesion docente. Tambien se constato que parece tener relacion entre el tipo de escuela en que actúa el profesor y la utilizacion de las TI en la practica pedagogica. Hay indicios de que el rechazo que parecia existir por parte del magisterio a las nuevas tecnologias esta disminuyendo.

A pesquisa descrita, de natureza quanti-qualitativa, visou investigar as percepcoes de docentes em relação às tecnologias de informação (TI), em especial o computador e a Internet. Trata-se de continuação de estudo anterior, que buscou identificar o significado das TI para os educandos. Os dados obtidos junto a 556 alunos revelaram que estes, alem de desejarem lidar com as TI em sua aprendizagem, consideravam o computador como uma ferramenta e, a Internet, um instrumento de comunicação e pesquisa. Neste estudo, com 120 professores de escolas públicas e particulares, encontramos indicadores de o computador ser considerado um aliado, e nao uma ameaca, em relação à profissao docente. Constatamos, tambem, que parece haver relação entre o tipo de escola em que o professor atua e a utilização das TI na pratica pedagogica. Ha indicios de que a rejeicao que parecia haver por parte do magisterio às novas tecnologias vem diminuindo.
Keywords: Education
Technologies of information
Education psychology
Educacion
Tecnologias de Informacion
Sicologia de la Educacion
Educação
Tecnologias de informação
Psicologia educacional
Citation: SILVA, Christina Marilia Teixeira da; AZEVEDO, Nyrma Souza Nunes de. O significado das tecnologias de informação para educadores. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio de Janeiro, v.13, n. 46, p. 39-54, jan./mar. 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362005000100003. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/627. Acesso: 2021-08-17
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362005000100003
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/627
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.