Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3765
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: RICARDO, Elio Carlos
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-7353-3735
Title: As ciências no ensino médio e os parâmetros curriculares nacionais: da proposta à prática
metadata.dc.terms.title: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
metadata.dc.terms.source: Rio do Janeiro
10
35
abr./jun.
metadata.dc.format.medium: 141-160
Issue Date: 2002
ISSN: 1809-4465
metadata.dc.language: pt
Abstract: The article reports a case study carried out at the State Institute of Education and at the State Department of Education and Sports, in Florianópolis - Santa Catarina, with a group of teachers from the area of ​​Natural Sciences, Mathematics and its Technologies in High School and technicians the pedagogical area and the Secretariat. The main objective was to identify the perception that this group of teachers and technicians in the pedagogical area have of the teaching reform proposed by the National Curriculum Parameters and to verify if any changes are being implemented in the classroom. The main conclusion was that few actions took place for the implementation of PCNs in schools and that no opportunities were given for teachers to have an understanding of the reform as a whole. Some of the difficulties pointed out by the professors are presented and discussed, as well as the context of the intended reform. Some paths that can contribute to the implementation of the NCPs in an articulated way with the initial and continued formation are suggested.

El artículo reporta un estudio de caso realizado en el Instituto Estatal de Educación y en la Secretaría de Educación y Deportes del Estado, en Florianópolis - Santa Catarina, con un grupo de docentes del área de Ciencias Naturales, Matemáticas y sus Tecnologías en Alta. Escuela y técnicos del área pedagógica y la Secretaría. El objetivo principal fue identificar la percepción que este grupo de docentes y técnicos del área pedagógica tiene sobre la reforma docente propuesta por los Parámetros Curriculares Nacionales y verificar si se están implementando cambios en el aula. La principal conclusión fue que se llevaron a cabo pocas acciones para la implementación de los PCN en las escuelas y que no se brindaron oportunidades para que los docentes tuvieran una comprensión de la reforma en su conjunto. Se presentan y discuten algunas de las dificultades señaladas por los profesores, así como el contexto de la reforma prevista. Se sugieren algunos caminos que pueden contribuir a la implementación de los PCN de manera articulada con la formación inicial y continuada.

O artigo relata um estudo de caso realizado no Instituto Estadual de Educação e na Secretaria Estadual de Educação e Desporto, em Florianópolis - Santa Catarina, com um grupo de professores da área das Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias do Ensino Médio e de técnicos da área pedagógica e da Secretaria. O principal objetivo foi identificar a percepção que esse grupo de professores e técnicos da área pedagógica têm da reforma de ensino proposta pelos Parâmetros Curriculares Nacionais e verificar se está sendo implementada alguma mudança na sala de aula. A principal conclusão foi que poucas ações ocorreram para a implantação dos PCNs nas escolas e que não foram dadas oportunidades para que os professores tivessem uma compreensão da reforma em seu todo. Algumas das dificuldades apontadas pelos docentes são apresentadas e discutidas, assim como o contexto da reforma pretendida. São sugeridos alguns caminhos que podem contribuir para a implementação dos PCNs de forma articulada com a formação inicial e continuada.
Keywords: National curricular parameters
Middle teaching
Reform of teaching
Science of teaching
Initial formation
Capacitate teacher
Parámetros del plan de estudios nacional
Escuela secundaria
Reforma educativa
Enseñanza de las ciencias
Formación inicial
Formación de profesores
Parâmetros curriculares Nacionais
Ensino médio
Reforma do ensino
Ensino de ciências
Formação inicial
Capacitação de docente
Citation: RICARDO, Elio Carlos. As ciências no ensino médio e os parâmetros curriculares nacionais: da proposta à prática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio do Janeiro, v.10, n. 35, p. 141-160, abr./jun. 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40362002000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso: 2021-08-17
metadata.dc.identifier.url: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40362002000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.