Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3758
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PINTO, Fatima Cunha Ferreira
OLIVEIRA, Carlos Alberto Pereira de
Title: A avaliação institucional e à acreditação como base para qualidade em ensino à distancia
metadata.dc.terms.title: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
metadata.dc.terms.source: Rio de Janeiro
10
34
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 5-18
Issue Date: 2002
ISSN: 1809-4465
metadata.dc.language: pt
Abstract: The article exposes the issue of Institutional Assessment and Accreditation as a basis for Quality Distance Learning in a knowledge society. It analyzes the methodology of distance learning, comparing it with that of conventional education, and its importance for developed countries. It also reports the Brazilian Policy on Distance Education and educational programs created in this area, such as: TV Escola, PROINFO, PROFORMAÇÃO and PAPED, analyzing their strengths and weaknesses and recognizing the importance of expanding Distance Education beyond non- academic and postgraduate courses. It ends by emphasizing the importance of Institutional Assessment and Accreditation in improving the services offered to society as a whole and, mainly, as a support for the growth and improvement of the quality of Distance Education in Brazil.

El artículo expone el tema de la Evaluación y Acreditación Institucional como base para el Aprendizaje a Distancia de Calidad en una sociedad del conocimiento. Analiza la metodología de la educación a distancia, comparándola con la de la educación convencional, y su importancia para los países desarrollados. También informa la Política Brasileña de Educación a Distancia y los programas educativos creados en esta área, tales como: TV Escola, PROINFO, PROFORMAÇÃO y PAPED, analizando sus fortalezas y debilidades y reconociendo la importancia de expandir la Educación a Distancia más allá de los cursos no académicos y de posgrado. Finaliza enfatizando la importancia de la Evaluación y Acreditación Institucional en la mejora de los servicios ofrecidos a la sociedad en su conjunto y, principalmente, como un apoyo para el crecimiento y mejoramiento de la calidad de la Educación a Distancia en Brasil.

O artigo expõe a problemática da Avaliação Institucional e Acreditação como base para Qualidade de Ensino à Distância em uma sociedade do conhecimento. Analisa a metodologia do ensino à distância, comparando-a com a do ensino convencional, e sua importância para os países desenvolvidos. Também relata a Política Brasileira de Educação à Distância e programas educacionais criados nessa área, tais como: TV Escola, PROINFO, PROFORMAÇÃO e PAPED, analisando seus pontos fracos e fortes e reconhecendo a importância da expansão da Educação à Distância para além dos programas não-acadêmicos e cursos de pós-graduação. Finaliza ressaltando a importância do Avaliação Institucional e Acreditação no melhoria dos serviços oferecidos à sociedade como um todo e, principalmente, como apoio ao crescimento e melhoria de qualidade da Educação à Distância no Brasil.
Keywords: Distance education
Accreditation assessment
Institutional assessment
Elementary school
Educación a distancia
Evaluación de acreditación
Evaluación institucional
Enseñanza fundamental
Educação à distância
Avaliação acreditação
Avaliação institucional
Ensino fundamental
Citation: PINTO, Fatima Cunha Ferreira; OLIVEIRA, Carlos Alberto Pereira de. A avaliação institucional e à acreditação como base para qualidade em ensino à distancia. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação , Rio de Janeiro, v.10, n. 34, p. 5-18, jan./mar. 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40362002000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso: 2021-08-17
metadata.dc.identifier.url: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40362002000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.