Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3697
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: TOLENTINO, Patricia Caldeira
Title: Um olhar sobre o papel da universidade e as relações de ciência, tecnologia e sociedade na formação de professores de ciências
metadata.dc.terms.title: Ciências em Foco
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
7
1
metadata.dc.format.medium: 31-40
Issue Date: 2014
ISSN:  2178-1826
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article develops a theoretical discussion, considering the need to reflect on the role of the university in the initial training process for Science teachers. It directs a reflection on contemporary issues involving the relations between science, technology and society and their possible articulations with the training process, bringing to the debate the contemporary scenario, with a globalized perspective and neoliberal capitalist nature and aspects related to scientific and technological development and its relations with society, in defense of Science Education in which these discussions are present. Without intending to exhaust the debate, it concludes that with the need for an education in which the political and social aspects linked to science and technology are linked to the formative curriculum content of the degrees, participating in the list of knowledge necessary for the development of an education that , effectively, act in the critical construction of the subject.

Este artículo desarrolla una discusión teórica, considerando la necesidad de reflexionar sobre el papel de la universidad en el proceso de formación inicial del profesorado de Ciencias. Dirige una reflexión sobre temas contemporáneos que involucran las relaciones entre ciencia, tecnología y sociedad y sus posibles articulaciones con el proceso de formación, llevando al debate el escenario contemporáneo, con una perspectiva globalizada y de carácter capitalista neoliberal y aspectos relacionados con el desarrollo científico y tecnológico y sus relaciones con la sociedad, en defensa de la Educación Científica en la que están presentes estas discusiones. Sin pretender agotar el debate, concluye que ante la necesidad de una educación en la que los aspectos políticos y sociales vinculados a la ciencia y la tecnología estén vinculados al contenido curricular formativo de las titulaciones, participando en la lista de conocimientos necesarios para el desarrollo de una educación que, efectivamente, actúe en la construcción crítica del sujeto.

O presente artigo desenvolve uma discussão teórica, considerando a necessidade de refletir sobre papel da universidade no processo de formação inicial de professores de Ciências. Direciona uma reflexão sobre questões contemporâneas que envolvem as relações ciência, tecnologia e sociedade e suas possíveis articulações com o processo formativo, trazendo para o debate o cenário contemporâneo, de perspectiva globalizada e cunho capitalista neoliberal e os aspectos ligados ao desenvolvimento científico e tecnológico e suas relações com a sociedade, em defesa de uma Educação em Ciências em que estas discussões se façam presentes. Sem a intenção de esgotar o debate, conclui que com a necessidade de uma educação em que os aspectos políticos e sociais ligados à ciência e a tecnologia estejam vinculados aos conteúdos curriculares formativos das licenciaturas, participando do elenco de conhecimentos necessários ao desenvolvimento de uma educação que, efetivamente, atue na construção crítica do sujeito.
Keywords: Science
technology and society
University
Teacher training
Ciencia
Tecnología y sociedad
Universidad
Formación de profesores
Ciência
tecnologia e sociedade
Universidade
Formação de professores
Citation: TOLENTINO, Patricia Caldeira. Um olhar sobre o papel da universidade e as relações de ciência, tecnologia e sociedade na formação de professores de ciências. Ciências em Foco , Campinas, SP, v.7, n. 1, p. 31-40. 2014. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9917. Acesso: 2021-08-13
metadata.dc.identifier.url: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9917
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Ciências em Foco

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.