Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3635
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCARVALHO, Alexandre Filordi de-
dc.date.accessioned2021-08-11T19:50:18Z-
dc.date.available2021-08-11T19:50:18Z-
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationCARVALHO, Alexandre Filordi de. Foucault e a potência normativa do saber no campo da educação. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.14, n. 1, p. 121-140, jan./jun. 2012. https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1244. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244. Acesso: 2021-08-11-
dc.identifier.issn1676-2592-
dc.identifier.urihttp://stela.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3635-
dc.description.abstractBased on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions.en_US
dc.description.abstractA partir do pensamento de Foucault, o artigo tem por objetivo analisar as condições pelas quais o saber se constitui normativo para o campo da educação. Para tanto, serão desenvolvidas duas perspectivas. Na primeira, analisa-se a relação dupla do saber em sua potência de normação e de normalização. A seguir, apresenta-se a relação entre saber e homogeneidade, demonstrando algumas razões pelas quais é tão difícil mudar os regimes teóricos e empíricos no campo da educação. Com isto, pretende-se considerar, como hipótese de trabalho, que qualquer mudança ou transformação almejada para o campo da educação tem de passar pelo questionamento das (re)produções normativas.pt_BR
dc.format.medium121-140-
dc.languageptpt_BR
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectNormen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectSaberes_ES
dc.subjectNormaes_ES
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectSaberpt_BR
dc.subjectNormapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.classificationNível teórico-
dc.titleFoucault e a potência normativa do saber no campo da educação-
dc.typeArtigo-
dc.terms.sourceCampinas, SP-
dc.terms.source14-
dc.terms.source1-
dc.terms.sourcejan./jun.-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1244-
dc.creator.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4510-9440-
dc.identifier.urlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244-
dc.terms.titleETD - Educação Temática Digital-
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.