Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3575
metadata.dc.type: Dossiê Temático
metadata.dc.creator: KULESZA, Wojciech
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-6882-1516
Title: Um ábaco para ensinar frações
metadata.dc.terms.title: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
5
metadata.dc.format.medium: 1-14
Issue Date: 2019
ISSN: 2447-746X
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article aims to describe how the vogue of intuitive teaching in the last quarter of the nineteenth century, by encouraging the use of concrete materials, influenced the way of teaching elementary arithmetic in Brazil. Focusing on the appropriation made by Abílio César Borges (1824-1891), the Baron de Macaúbas, of didactic materials produced in Europefor use in his schools, the work is based fundamentally on his conference about the fractional arithmometer of his invention during the pedagogical exhibition of Rio de Janeiro in 1883.

El objetivo de este artículo esdescribir cómo la boga de la enseñanza intuitiva en el último cuartel del siglo XIX, por el incentivo a la utilización de materiales concretos, influenció el modo de enseñar la aritmética elemental en Brasil. En el marco de la apropiación hecha por AbílioCésar Borges (1824-1891), el Barón de Macaúbas, de materiales didácticos producidos en Europapara uso en sus escuelas, el trabajo se basa fundamentalmente en laconferencia acerca del aritmómetro fraccionario de su invención durante la Exposición Pedagógica de Río de Janeiro en 1883.

Este artigo objetiva descrever como a voga do ensino intuitivo no último quartel do século XIX, por intermédio do incentivo à utilização de materiais concretos, influenciou o modo de se ensinar a aritmética elementar no Brasil. Focalizando a apropriação feita por Abílio César Borges (1824-1891), o Barão de Macaúbas, de materiais didáticos produzidos na Europa para uso em suas escolas, o trabalho se baseia fundamentalmente em sua conferência acerca do aritmômetro fracionário de sua invenção durante a Exposição Pedagógica do Rio de Janeiro em 1883.
Keywords: Abacuses
Learning fractions
Leaching materials
Ábacos
Enseñanza de fracciones
Materiales didácticos
Ábacos
Ensino de frações
Materiais didáticos
Citation: KULESZA, Wojciech. Um ábaco para ensinar frações. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo , Campinas, SP, v.5, p. 1-14. 2019. https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v5i0.9920. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9920. Acesso: 2021-08-10
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v5i0.9920
metadata.dc.identifier.url: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9920
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.