Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3503
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PROCÓPIO, Marcos Vinícios Rabelo
PROCÓPIO, Leandra Vaz Fernandes Catalino
Title: Fracasso universitário: o discurso produzido nas últimas décadas
metadata.dc.terms.title: Ciências em Foco
metadata.dc.terms.source: Campinas
13
metadata.dc.format.medium: 1-19
Issue Date: 2020
ISSN: 2178-1826
metadata.dc.language: pt
Abstract: Recognizing that failure in the educational sphere has been a worldwide problem and involves different perspectives, this article aims to analyze the trajectory of the discourse about failure. Through a systematic review research of a qualitative nature and bibliometric study, an investigation was carried out in qualis A and B journals from the years 1990 to 2020. 39 articles were selected that discuss the theme of failure on some focus, which were organized and analyzed. The results point to a plural reality in the discourse in recent decades, not considering the university environment as it should. In the 90's, studies that blame the school are evidenced, changing this focus in the following two decades, seeking other analyzes as an explanation (environment, child labor, sociological issues,...), not centering on the cause and consequence relationship as the only way of explain the failure. Further investigations and publications on the topic in higher education are suggested.

Reconociendo que el fracaso en el ámbito educativo ha sido un problema mundial e involucra diferentes perspectivas, este artículo tiene como objetivo analizar la trayectoria del discurso sobre el fracaso. Mediante una investigación de revisión sistemática de carácter cualitativo y estudio bibliométrico, se realizó una investigación en revistas cualis A y B de los años 1990 a 2020.Se seleccionaron 39 artículos que discuten el tema del fracaso en algún enfoque, los cuales fueron organizados y analizados . Los resultados apuntan a una realidad plural en el discurso de las últimas décadas, no considerando el entorno universitario como debería. En la década de los 90 se evidencian estudios que culpan a la escuela, cambiando este enfoque en las siguientes dos décadas, buscando otros análisis como explicación (medio ambiente, trabajo infantil, cuestiones sociológicas, ...), sin centrarse en la relación causa-consecuencia como la única forma de explicar el fracaso. Se sugieren más investigaciones y publicaciones sobre el tema en la educación superior.

Reconhecendo que o fracasso no âmbito educativo tem sido um problema de ordem mundial e envolve diversas perspectivas, o presente artigo visa analisar a trajetória do discurso realizado sobre o fracasso. Por meio de uma pesquisa de revisão sistémica de cunho qualitativo e de estudo bibliométrico se realizou uma investigação em periódicos qualis A e B dos anos de 1990 a 2020. Foram selecionados 39 artigos que discutem o tema do fracasso sobre algum enfoque, os quais foram organizados e analisados. Os resultados apontam para uma realidade plural no discurso nas últimas décadas, não contemplando como deveria o meio universitário. Na década de 90 se evidenciam estudos que culpabilizam a escola, mudando este enfoque nas duas décadas seguintes buscando outras análises como explicação (ambiente, trabalho-infantil, questões sociológicas,...), não centrando na relação causa e consequência como única forma de explicar o fracasso. Sugere-se mais investigações e publicações sobre o tema no ensino superior.
Keywords: Failure
Teaching
University failure
Speech
Fracaso
Docencia
Fracaso universitario
Habla
Fracasso
Ensino
Fracasso universitário
Discurso
Citation: PROCÓPIO, Marcos Vinícios Rabelo; PROCÓPIO, Leandra Vaz Fernandes Catalino. Fracasso universitário: o discurso produzido nas últimas décadas. Ciências em Foco , Campinas, v.13, p. 1-19. 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14230. Acesso: 2021-08-05
metadata.dc.identifier.url: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14230
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:Ciências em Foco

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.