Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3477
metadata.dc.type: | Identidade, Formação e Atuação de Professores de Ciências |
metadata.dc.creator: | SANTOS, Ana Cláudia Lisboa dos PEREIRA JÚNIOR, Jonas do Carmo |
Title: | Experimentação científica: desafios para o ensino de ciências em uma escola pública de ensino fundamental da cidade de Cametá-PA |
metadata.dc.terms.title: | Ciência em Foco |
metadata.dc.terms.source: | Campinas 12 1 |
metadata.dc.format.medium: | 76-85 |
Issue Date: | 2019 |
ISSN: | 2178-1826 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | This work is a report of teaching experience carried out in a public school in the city of Cametá in the state of Pará, with students from the 9th grade of elementary school in a period of three months, addressing the teaching-learning process with experimentation. in the classroom. The purpose of this report is to bring the student's classroom experience acquired while a scholarship holder of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID), in addition to presenting new teaching methodologies, through experimentation, making use of alternative materials and easy access. The form of evaluation occurred through activity and exposition of experiments during an extension class. In relation to the results, the evolution of the students was observed, if the results of the activity obtained were compared, before and after the practice. Being able to observe the importance of new practices for science teaching. En el aula. fácil acceso. La forma de evaluación ocurrió a través de la actividad y exposición de experimentos durante una clase de extensión. En cuanto a los resultados, se observó la evolución de los estudiantes, si se comparan los resultados de la actividad obtenida, antes y después de la práctica. Ser capaz de observar la importancia de las nuevas prácticas para la enseñanza de las ciencias. O referido trabalho trata-se de um relato de experiência docente realizada em uma escola pública da cidade de Cametá no estado do Pará, com alunos do 9º ano do ensino fundamental em um período de três meses abordando o processo de ensino-aprendizagem com a experimentação em sala de aula. O objetivo desse relato é trazer a experiência adquirida de sala de aula da discente enquanto bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), além de apresentar novas metodologias de ensino, por meio da experimentação, fazendo uso de materiais alternativos e de fácil acesso. A forma de avaliação ocorreu através de atividade e da exposição de experimentos durante uma aula de extensão. Em relação aos resultados, foi observado a evolução dos alunos, se comparar os resultados da atividade obtidos, antes e depois da realização da prática. Podendo observar a importância das novas práticas para o ensino de ciências. |
Keywords: | Teaching Science Experimentation Docencia Ciencia Experimentación Ensino Ciências Experimentação |
Citation: | SANTOS, Ana Cláudia Lisboa dos; PEREIRA JÚNIOR, Jonas do Carmo. Experimentação científica: desafios para o ensino de ciências em uma escola pública de ensino fundamental da cidade de Cametá-PA. Ciência em Foco , Campinas, v.12, n. 1, p. 76-85. 2019. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9893. Acesso: 2021-08-05 |
metadata.dc.identifier.url: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9893 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Ciências em Foco |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.