Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3466
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: LIMA, Lidia Moreira
SILVA, Delano Moody Simões
CAIXETA, Juliana Eugenia
Title: O PIBID e a identidade docente: a visão dos/as licenciandos/as sobre as contribuições do programa na Universidade de Brasília
metadata.dc.terms.title: Ciências em Foco
metadata.dc.terms.source: Campinas
11
2
metadata.dc.format.medium: 27-44
Issue Date: 2018
ISSN: 2178-1826
metadata.dc.language: pt
Abstract: This research sought to investigate the contributions of the Institutional Program for Initiation to Teaching Scholarships (PIBID) at UnB for teacher education in the areas of Science, from the perspective of undergraduates, in order to know the possible impacts of the program in relative aspects to the construction of knowledge and values ​​specific to the teaching profession. This work is configured as a qualitative research. As data construction techniques, we list the narrative interview, mediated narrative and letters. The program provides participants with professional fulfillment and recognition as a teacher by fellow students, by the students they work with at the school and by the course and school teachers themselves, as From the experience, the scholarship holders had the opportunity to experience the school reality, to know and face the challenges of the teaching profession, which led them to be sure about the construction of their professional identity: being a teacher.

Esta investigación buscó investigar los aportes del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID) de la UnB para la formación docente en las áreas de Ciencias, desde la perspectiva de los estudiantes de pregrado, con el fin de conocer los posibles impactos del programa en aspectos relativos a la construcción de conocimientos y valores propios de la profesión docente. Este trabajo se configura como una investigación cualitativa. Como técnicas de construcción de datos, enumeramos la entrevista narrativa, la narrativa mediada y las cartas. El programa brinda a los participantes la realización profesional y el reconocimiento como docente por parte de sus compañeros, de los alumnos con los que trabajan en la escuela y del curso y los propios docentes de la escuela, ya que a partir de la experiencia, los becarios tuvieron la oportunidad de vivir la realidad escolar. , conocer y afrontar los retos de la profesión docente, lo que les llevó a estar seguros de la construcción de su identidad profesional: ser docente.

Esta pesquisa procurou investigar as contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) da UnB para a formação docente nas áreas de Ciências, na perspectiva dos/as licenciandos/as, a fim de conhecer os possíveis impactos do programa em aspectos relativos à construção de saberes e valores próprios da profissão de professor. Este trabalho configura-se como uma pesquisa qualitativa. Como técnicas de construção de dados, elencamos a entrevista narrativa, narrativa mediada e cartas. O programa proporciona aos/às participantes a realização profissional e o reconhecimento como professor/a por parte dos/as colegas estudantes, dos/as próprios estudantes com quem trabalham na escola e dos próprios professores/as do curso e da escola, pois, a partir da experiência, os/as bolsistas tiveram a oportunidade de vivenciar a realidade escolar, conhecer e enfrentar os desafios da profissão docente o que os/as levaram a ter a certeza sobre a construção da sua identidade profissional: ser professor.
Keywords: Initial training
Teacher training
Teaching identity
Formación inicial
Formación de profesores
Enseñanza de la identidad
Formação inicial
Formação de professores
Identidade docente
Citation: LIMA, Lidia Moreira; SILVA, Delano Moody Simões; CAIXETA, Juliana Eugenia. O PIBID e a identidade docente: a visão dos/as licenciandos/as sobre as contribuições do programa na Universidade de Brasília. Ciências em Foco , Campinas, v.11, n. 2, p. 27-44. 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9776. Acesso: 2021-08-05
metadata.dc.identifier.url: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9776
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Ciências em Foco

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.