Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3428
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: NASCIBEM, Fábio Gabriel
VIVEIRO, Alessandra Aparecida
Title: Saberes e fazeres populares relacionados à agricultura e diálogos com o conhecimento científico: propostas para o ensino de ciências
metadata.dc.terms.title: Ciência em Foco
metadata.dc.terms.source: Campinas
9
2
metadata.dc.format.medium: 19-24
Issue Date: 2016
ISSN:  2178-1826
metadata.dc.language: pt
Abstract: We investigate popular knowledge and practices of a group of residents of a rural settlement in São Paulo regarding land management. Therefore, we work in a qualitative approach, and as an instrument, we use interviews with semi-structured scripts, investigating aspects such as: use of fires, influence of moon phases, crop rotation, pesticides and soil fertilization. The results were analyzed in line with aspects of the agroecology area. The idea is that such knowledge subsidizes, at a later time, proposals for the insertion of popular knowledge in science education that consider regional realities.

Investigamos el conocimiento y las prácticas populares de un grupo de vecinos de un asentamiento rural en São Paulo en relación con el manejo de la tierra. Por ello, trabajamos con un enfoque cualitativo, y como instrumento utilizamos entrevistas con guiones semiestructurados, investigando aspectos como: uso de fuegos, influencia de fases lunares, rotación de cultivos, pesticidas y fertilización del suelo. Los resultados se analizaron de acuerdo con aspectos del área de agroecología. La idea es que dicho conocimiento subsidie, en un momento posterior, propuestas para la inserción del conocimiento popular en la educación científica que consideren realidades regionales.

Investigamos saberes populares e práticas de um grupo de moradores de um assentamento rural paulista a respeito do manejo com a terra. Para tanto, trabalhamos em uma abordagem qualitativa, e como instrumento, utilizamos entrevistas com roteiros semiestruturados, investigando aspectos como: uso de queimadas, influência das fases da lua, rotação de culturas, agrotóxicos e fertilização do solo. Os resultados foram analisados em consonância com aspectos da área de agroecologia. A ideia é que tais conhecimentos subsidiem, em um momento posterior, propostas para a inserção dos saberes populares no ensino de ciências que consideram as realidades regionais. 
Keywords: Science teaching
Scientific knowledge
Popular knowledge
Enseñanza de las ciencias
Conocimiento científico
conocimiento popular
Ensino de ciência
Conhecimento científico
Saberes populares
Citation: NASCIBEM, Fábio Gabriel; VIVEIRO, Alessandra Aparecida. Saberes e fazeres populares relacionados à agricultura e diálogos com o conhecimento científico: propostas para o ensino de ciências. Ciência em Foco , Campinas, v.9, n. 2, p. 19-24. 2016. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9694. Acesso: 2021-08-05
metadata.dc.identifier.url: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9694
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Ciências em Foco

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.