Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3417
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | MOURA, Patrícia de Moura BONZANINI, Taitiâny Kárita |
Title: | Formação de professores e a motivação nas aulas de ciências |
metadata.dc.terms.title: | Ciências em Foco |
metadata.dc.terms.source: | Campinas 9 1 |
metadata.dc.format.medium: | 3-10 |
Issue Date: | 2016 |
ISSN: | 2178-1826 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | The teaching of science requires from teachers the mobilization of competences, the selection of attractive and dynamic teaching resources, which differ from traditional classes, in the search for the motivation of students and construction of learning. Participant observation of teaching episodes revealed that activities such as games, exercises involving data analysis, video classes with subsequent discussion, use of the computer lab, motivate students, favoring the reduction of indiscipline and the learning of scientific concepts. In addition, it was evidenced that the teacher lacks training that values not only teaching content and methods, also contemplating discussions about their training needs for an effective work, including considering the challenges to be faced by this professional. It is necessary to involve teachers in processes of investigation and analysis of resources, which can contribute to motivation in science classes, in order to build knowledge about the teaching practice. La enseñanza de la ciencia requiere de los docentes la movilización de competencias, la selección de recursos didácticos atractivos y dinámicos, distintos de las clases tradicionales, en la búsqueda de la motivación de los estudiantes y la construcción de aprendizajes. La observación participante de los episodios didácticos reveló que actividades como juegos, ejercicios de análisis de datos, video clases con posterior discusión, uso del laboratorio de computación, motivan a los estudiantes, favoreciendo la reducción de la indisciplina y el aprendizaje de conceptos científicos. Además, se evidenció que el docente carece de una formación que valore no solo los contenidos y métodos de enseñanza, contemplando también las discusiones sobre sus necesidades formativas para un trabajo eficaz, incluyendo los retos a los que se enfrenta este profesional. Es necesario involucrar a los docentes en procesos de investigación y análisis de recursos, que pueden contribuir a la motivación en las clases de ciencias, con el fin de construir conocimientos sobre la práctica docente. O ensino de ciências requer dos professores a mobilização de competências, a seleção de recursos de ensino atrativos e dinâmicos, que diferem das aulas tradicionais, na busca pela motivação dos alunos e construção da aprendizagem. A observação participante de episódios de ensino revelou que atividades como jogos, exercícios envolvendo análise de dados, vídeo aulas com posterior discussão, utilização do laboratório de informática, motivam os alunos, favorecendo a diminuição da indisciplina e a aprendizagem de conceitos científicos. Além disso, foi evidenciado que o professor carece de uma formação que valorize não apenas conteúdos e métodos de ensino, contemplando-se ainda discussões acerca de suas necessidades formativas para um trabalho eficaz, considerando inclusive os desafios a serem enfrentados por este profissional. É preciso envolver professores em processos de investigação e análise de recursos, que possam contribuir para a motivação nas aulas de ciências, no sentido de constituir conhecimentos sobre o fazer docente. |
Keywords: | Teacher training Science teaching Motivation Formación de profesores Enseñanza de las ciencias Motivación Formação de professores Ensino de ciências Motivação |
Citation: | MOURA, Patrícia de Moura; BONZANINI, Taitiâny Kárita. Formação de professores e a motivação nas aulas de ciências. Ciências em Foco , Campinas, v.9, n. 1, p. 3-10. 2016. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9684. Acesso: 2021-08-05 |
metadata.dc.identifier.url: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9684 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Ciências em Foco |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.